25 februari 2009 - Wat uiterlijk en benaming betreft lijkt het wel een sterk uitvergrote insect, maar niets is minder waar. Deze op het Lotus-principe - een zo laag mogelijk gewicht in combinatie met een relatief krachtige motor - gebouwd racemonster is afkomstig uit het Spaanse Catalonië.
Het woord ‘relatief’ heeft bij Tramontana een geheel eigen inslag: De ‘R’ levert namelijk 720 pk! En dat bij een wagengewicht van 1.268 kilogram. Vergeet dus de Ariel Atom, de KTM X-Bow of al die andere sportwagens die de Lotus-filosofie hanteren. De Tramontana R verpulvert bijna alles en iedereen in de autowereld op het onderdeel (tussen) acceleraties. Van een soort kruipende insect is dan ook geen sprake.
Nog lichter
Twee jaar geleden presenteerde Tramonana de eerste versie op de Autosalon van Genève. De 5,5 liter V12 van Mercedes beschikt hierin over iets minder pk’s (710 pk) en het wagengewicht lag met 1.360 kilogram een kleine beetje hoger. Voor de ‘R’ wist de sportwagenfabrikant nog eens 92 kg van de geheel uit koolstofvezel opgetrokken bodywork af te peuzelen, en dat terwijl het vermogen licht toenam. Een combinatie die de bolide nog sneller maakt.
Ideale gewichtsverhouding
In 3,6 seconden wordt de sprint naar 100 km/h afgeraffeld, terwijl de 200 km/h wordt aangetikt in slechts 10,1 seconden. De topsnelheid bedraagt een 325 km/h. Dat is snel, maar doordat je zeer dicht op het asfalt zit lijkt het allemaal nog sneller te gaan. Gelukkig is de gewichtsverhouding van 50/50 tussen voor- en achterkant optimaal verdeeld en dat zorgt voor sublieme rijprestaties. Verder is het algemene niveau van de ‘R’ omhoog getild door een aantal spoilers extra aan het koetswerk te voegen. Ook de mate van stuurbekrachtiging is verfijnd en heeft de traction controle een upgrade ondergaan. Binnenin treft de bestuurder een afgevlakt racestuur en een nieuw instrumentarium.
Kleine 4 ton
Tramontana heeft sinds de lancering van het eerste model zeven exemplaren weten te bouwen. Hoeveel stuks er van de ‘R’ in de planning staan is niet bekend. Prijzen beginnen in ieder geval bij € 380.000,- (exclusief belastingen).
Terwijl Obama 'schone' voorwaarden stelt aan de financiering van autoproducenten, veel managers de bio, eco en socio waarden benutten en proberen te implementeren in hun merken zijn er nog volksstammen die zich vergapen aan dure speeltjes die qua waarden haaks staan op de huidige ontwikkelingen en nieuwe noodzakelijke waarden in onze samenleving. Hoe modern dit voertuig ook moge zijn, kijkend naar zijn consumptiegedrag en prijs komt ie mij al voor als een fossiel.