'Lichtgewicht' BMW M5 CS weegt nog altijd 1900 kilo
27 januari 2021 - Dit is de sterkste en snelste BMW M ooit; de 635 pk sterke BMW M5 CS gaat in 3,0 seconden van stilstand naar 100 km/h. Hij is 70 kilo lichter dan de BMW M5 Competition, maar dat maakt hem nog steeds geen vedergewicht.Â
Even vergelijken, want de BMW M5 is er nu in drie smaken. Je hebt de BMW M5, die 600 pk en 750 Nm uit een 4,4-liter twinturbo V8 haalt. En je hebt de BMW M5 Competition, met 625 pk (bij een gelijkblijvend koppel). De BMW M5 CS voegt daar nog 10 pk aan toe en komt tot 635 pk. Wat doet dat voor de acceleratiecijfers? De M5 zit in 3,4 seconden op 100 km/h, de Competition is 0,1 seconde sneller en de CS blitzt ze allebei voorbij met een indrukwekkende sprinttijd van 3,0 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 305 km/h (begrensd).
BMW schaafde 70 kilogram van het wagengewicht af
Zoals gezegd, BMW heeft de nodige kilo's van de M5 afgeschaafd (70 kilo), maar dat maakt hem nog steeds tot een zware jongen (1900 kilo). Het aangepaste onderstel heeft dan ook flink wat werk om de M5 CS in het spoor te houden. In vergelijking met de M5 en M5 Competition staat de M5 CS iets lager op zijn wielen. Hij staat voor en achter op 20-inch lichtmetalen wielen, die in een goudkleur zijn uitgevoerd en fraai combineren met de matgroene lak van de auto.
Goudkleurige details, net als de BMW M8 First Edition
Je kunt de BMW M5 CS herkennen aan zijn goudkleurige exterieurdetails en zijn gele koplampen (de BMW M8 Competition First Edition had die ook). Zijn motorkap, frontsplitter, spiegelbehuizingen, achterspoiler en achterdiffuser zijn gemaakt van met koolstof versterkte kunststof (CFRP), wat een deel van de gewichtsbesparing verklaart. De M5 CS wordt standaard geleverd met koolstofkeramische remmen en een roestvrijstalen sportuitlaat.Â
Zo'n 50.000 euro duurder dan de BMW M5 Competition
Interessant is dat de BMW M5 CS geen vijfzitter is, maar een vierzitter. Achterin heeft BMW twee individuele zitplaatsen neergezet (dus geen achterbank). De bestuurder en voorpassagier zitten op M Carbon-sportstoelen met rode accenten. Hier en daar vind je natuurlijk de nodige CS-logo's, maar op de hoofdsteunen is een heel ander embleem te vinden. Daar prijkt een afbeelding van de legendarische Nordschleife. Wat betaal je daarvoor? BMW wil precies 224.523 euro voor de M5 CS hebben. En daarmee is hij 50.000 euro duurder dan de M5 Competition.Â