Vernieuwde Jaguar XF (2020) gaat F-Pace achterna - maar waar blijft de plug-in hybride?
6 oktober 2020 - Zo bescheiden als de facelift van de vernieuwde Jaguar XF (2020) is, zo ingrijpend zijn alle veranderingen achter de portieren en onder de motorkap. Maar in tegenstelling tot de gefacelifte F-Pace, wordt Jaguars zakensedan niet geleverd als 404 pk sterke plug-in hybride. En dat is jammer.
Op 15 september toonde Jaguar de vernieuwde F-Pace. Iets andere koplampen en achterlichten, een grille met een andere insert, daartoe blijven de uiterlijke veranderingen aan Jaguars grootste suv wel beperkt. Maar zodra je een portier opentrekt, waan je meteen in een volledig nieuwe auto. Jaguar heeft een geheel nieuw dashboard ontworpen, met een prominente plaats voor het grote, 11,4-duims scherm van het opgewaardeerde multimediasysteem. Ook onder de motorkap is het nodige verandert. Want aan de elektrificatie van de huidige modellen van Land Rover - die in grote lijnen dezelfde techniek gebruiken -Â ontkomt de Jaguar F-Pace evenmin.
Bescheiden facelift, compleet nieuw interieur
Na de F-Pace en de Land Rover Velar, is nu de Jaguar XF aan de beurt voor een opfrisser. Voor modeljaar 2021 vaart de XF in grote lijnen dezelfde koers als de F-Pace: bescheiden uiterlijke aanpassingen met een aangepaste grille en nieuwe koplampen en achterlichten, en een volledig nieuw interieur met hetzelfde mooie, ietwat gebogen 11,4-inch aanraakscherm. Onder de motorkap blijft het nieuws echter beperkt tot de beschikbaarheid van een turbodiesel met mild hybrid-technologie, die het tot een vermogen van 204 pk schopt. Volgens Jaguar levert de toepassing van een riemaangedreven startgenerator een verbruikswinst van 14 procent op ten opzichte van de oude 180 pk leverende turbodiesel. Daarnaast wordt de XF aangeboden met twee tweeliter benzinemotoren, in vermogen variërend van 250 tot 300 pk.