Fotogalerij: Nieuwe Porsche 911 Turbo S ontmoet voorvaders
13 mei 2020 - Het is traditie dat na de introductie van de 'gewone' Porsche 911 de Turbo-variant volgt. Bij de 992 slaat Porsche echter een stapje over. We kregen eerder dit jaar gelijk de dikste van de dikste te zien: de 911 Turbo S. Porsche Nederland heeft de nieuweling naast twee voorvaders gezet: de illustere 930 (de eerste 911 Turbo) en de 993 (de laatste 911 Turbo met luchtgekoelde motor).
De vorige Porsche 911 Turbo S (van de 991-generatie) haalde 580 pk en 700 Nm uit zijn 3,8-liter zescilinder boxermotor. In de nieuwe (van de 992-generatie) maakt hetzelfde twinturboblok een enorme sprong naar 650 pk en 800 Nm. Die aandrijfkrachten gaan uiteraard niet naar de achterwielen alleen, maar worden via een achttraps automaat met dubbele koppeling doorgegeven aan alle vier wielen.
In 2,7 seconden naar 100 km/h
Het
resultaat is een sprint naar 100 km/h in 2,7 seconden en een top van 330
km/h. Ter vergelijking: de 911 Turbo S van de 991-generatie had 2,9
seconden nodig en hield het ook bij 330 km/h voor gezien. Gaan we in
beide Porsches van stilstand naar 200 km/h, dan blijft de nieuwe zijn
voorganger een seconde voor (8,9 tegenover 9,9 seconden).
Ducktail met uitschuifbare spoiler
Op het
eerste gezicht lijkt de 911 Turbo S – generatie 992 – breder dan de 911
Carrera. En dat klopt ook. Aan de voorkant is zijn carrosserie met 4,5
centimeter verbreed, op zijn heupen kreeg hij er 2,0 centimeter bij.
Meteen in het oog springend is natuurlijk de achtervleugel van de 911
Turbo S: een ducktail met een uitschuifbare spoiler.
Widowmaker met walvisstaart
In 1975 was de Porsche 930 de allereerste 911 Turbo. Bij zijn introductie was de 260 pk sterke sportwagen de snelste nieuwe auto in Duitsland (5,2 seconden naar 100 km/h, top van 250 km/h). Hij is meteen herkenbaar aan zijn 'walvisstaart': die enorme spoiler die op hoge snelheid de achterkant op het asfalt moet houden. Desondanks was de 930 listig. Door zijn turbogat en neiging tot overstuur kreeg hij de bijnaam 'widowmaker'.
Laatste met luchtkoeling
Precies twintig jaar na de introductie van de 930 kwam de 993 Turbo op de markt. De laatste luchtgekoelde Turbo - de 996 kreeg een waterkoeling - had vierwielaandrijving en een twinturbo 3,6-liter boxermotor met 408 pk. Zijn achterspoiler heeft een dubbele functie. Hij is er niet alleen voor de downforce, maar ook om ruimte te bieden aan de intercoolers. De latere 993 Turbo S had 450 pk.