Goedkope krachten: Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque P300e als PHEV (2020)
6 april 2020 - Dat is lekker instappen: de goedkoopste motorvarianten van de SUV's Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque zijn óók de krachtigste. Dat is te danken aan de nieuwe 1,5-liter driecilinder turbomotor op benzine met elektrische ondersteuning van plug-in hybride technologie (PHEV).
Land Rover leverde al langer een plug-in hybride versie van de grote zware Range Rover en Range Rover Sport. Maar nu onderstrepen de Britten hun voorliefde voor een schoner klimaat met de Discovery Sport en Range Rover Evoque. In beide compacte SUV's - die vorig jaar in vernieuwde vorm op de markt verschenen - wordt nu een nieuw ontwikkelde 1,5-liter driecilinder turbomotor gelepeld, die geassisteerd wordt door een elektromotor en oplaadbaar accupakket.
PHEV met 309 pk en 540 Nm
Laten we even terugkomen op het vermogen waarover de P300e-versies van de Discovery Sport en de Evoque beschikken. De nieuwe 1,5-liter driecilinder is met zijn turbo opgepompt tot 200 pk en 280 Nm aan koppel. Voor de elektromotor die de achterwielen aandrijft, geeft Land Rover 180 pk en 260 Nm op. Waarmee de Disco Sport en Evoque een kracht zetje in de rug krijgen: als gecombineerd vermogen staat in de folder zelfs 309 pk vermeld, naast een koppel dat een piekwaarde bereikt bij 540 newtonmeter.
Prestaties die er niet om liegen
Land Rover zet de prestaties van de P300e-modellen kracht bij met cijfers die er niet om liegen. De Evoque P300e accelereert van 0 naar 100 km/h in slechts 6,4 seconden. De Discovery Sport P300e heeft voor dezelfde oefening tweetiende tel meer nodig. Ook op topsnelheid is de Evoque ietsiepietsie sneller dan de Discovery Sport: 213 km/h om 209. Het WLTP-verbruik van beide auto's bedraagt 1,4 (Evoque) tot 1,6 l/100 km (Discovery Sport). Met andere woorden: minstens 62,5 kilometer op 1 liter benzine (met dank aan de elektrohulp).