Sleuf onder motorkap
Bij de auto op de Azoren zien we net zo'n soort sleuf tussen motorkap en grille als de Audi A1 en de Audi RS Q3 die hebben. Dit designkenmerk is trouwens geïnspireerd op de Audi Quattro van het eerste uur. Of we het bij alle versies van de A3 Sportback gaan terugzien, is nog onduidelijk. Misschien bewaart Audi hem alleen voor de dikste motorvarianten.
S3 met minstens 300 pk
In de persinformatie over de auto die Audi op de Azoren toont, ligt de nadruk in elk geval op quattro-aandrijving, sportiviteit en dynamiek. Kijken we naar de fors bemeten luchtinlaten, de roostergrille en de serieuze afvoerbuizen aan de achterkant, dan hebben we hier waarschijnlijk te maken met een S3. Die heeft in grote lijnen dezelfde aandrijflijn als de Volkswagen T-Roc R die we vrij recentelijk aan de tand voelden. Dat betekent een geblazen 2,0-liter viercilinder met vermogen van minimaal 300 pk, gecombineerd met een zelf schakelende zeventraps transmissie met dubbele koppeling en vierwielaandrijving met een Haldex-koppeling.
Verder juicht Audi over adaptieve demping, progressieve besturing en de variabele verdeling van de krachten over voor- en achteras. Nu waren we over het weggedrag van de T-Roc R al bijzonder te spreken en gezien het lagere zwaartepunt van de Audi A3 Sportback zal die zeker niet voor zijn SUV-neef onderdoen.