Huh? Porsche keert terug naar zescilinders voor de nieuwe 718 Boxster en Cayman GTS
16 januari 2020 - Wie per se zes cilinders in zijn Porsche 718 Boxster of Cayman wil, was tot voor kort aangewezen op de 150.000 euro kostende 718 Spyder of Cayman GT4. Nu introduceert Porsche echter de nieuwe GTS-modellen van zijn instapsportwagen: met een 4,0-liter boxermotor en 400 pk.
De huidige 718 Boxster en Cayman GTS hebben een 2,5-liter viercilinder boxermotor met 365 pk. In hun opvolgers ligt dezelfde zespitter als in de 718 Spyder en Cayman GT4, maar dan 20 pk minder sterk. Het blok – dat beschikt over cilinderuitschakeling – is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wie snel genoeg roer, zit in 4,5 seconden op 100 km/h. De topsnelheid van de 718 Boxster en Cayman GTS bedraagt 293 km/h.
Mechanisch sperdifferentieel
Porsche rust de nieuwelingen standaard uit met een sportuitlaat, een 2 centimeter lager onderstel, een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, Porsche Active Suspension Management, Porsche Torque Vectoring en een Sport Chrono Pakket. De 718 Boxster en Cayman GTS rollen op 20-inch lichtmetalen wielen in zijdeglans zwart.
Ruim 22.000 euro duurder
Ze zijn staan vanaf eind maart bij de dealers en hebben een vanafprijs van 139.300 euro voor de 718 Boxster GTS en 137.200 euro voor de 718 Cayman GTS. Daarmee zijn ze ruim 22.000 euro duurder dan de uitgaande modellen. Bedragen die natuurlijk veel hoger zullen uitvallen als je van de optielijst snoept, waarop onder meer koolstofkeramische remmen en een Burmester-audiosysteem.