zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Hyndai i30 Project C: lichter, lager en scherper

 

10 september 2019 - Wie A zegt moet ook C zeggen, dachten ze bij Hyundai toen ze van de Hyundai i30 N een nog snellere versie maakten en hem Project C doopten. We gaan graag met de Koreaan in C.

We meldden de komst van de Hyundai i30 N Project C een tijdje geleden al hier op de site. Toen ging het nog om een gecamoufleerde testversie, nu toont Hyundai de productieversie op de IAA 2019. Project C maakt de toch al niet misselijke N-versie van Hyundais Golf nog begeerlijker.



LichterDe i30 N project C is standaard voorzien van een aantal onderdelen die gegoten zijn uit kunststof dat versterkt is met koolstofvezel (Carbon Fiber Reinforced Plastic). Het gaat om de spoiler onder de voorbumper, de diffuser achter, de motorkap en de siteskirts. Ook de gesmede lichtmetalen wielen van OZ en de kuipstoelen van Sabelt zorgen voor extra gewichtsverlies. Samen zorgen de onderdelen voor een gewichtsbesparing van 50 kilo en voor het feit dat het zwaartepunt 8,8 mm lager komt te liggen. De gelakte onderdelen van CFRP steken wat ons betreft geweldig af tegen de donkergrijze, matte lak van de rest van de carrosserie. Overigens bracht Hyundai eerder al lichtgewicht onderdelen voor de standaard i30 N op de markt.

LagerDe nieuwe lichtgewicht onderdelen maken de i30 N niet alleen lichter, maar plaatsen de auto ook dichter op het asfalt. De ruimte tussen de onderkant van de auto en het wegdek wordt nog eens verlaagd tot 6mm. Hoewel de totale oppervlakte door de aangepaste voorbumper wat groter is geworden, blijft de lage Cw-waarde (de waarde die aangeeft hoe groot de invloed de rijwind heeft op de auto) van de N behouden. De Project C is door de aanpassingen wat sneller en biedt een betere wegligging.

SnellerDe naam Project C komt niet uit de lucht vallen. Area C is de naam van het testcircuit van Hyundai in Namyang. Hyundai liet de Project C eindeloos rondjes rijden om de auto sneller te maken. Hoewel het merk niets aan de motor deed (275 pk), is de Project C toch sneller geworden. Zo pasten de engineers ook de ophanging aan. De dempers werden geoptimaliseerd, de veerstangen werden ingekort en onderdelen van de achterwielophanging werden vervangen door onderdelen van lichtgewicht aluminium. Ook de software van de rij-instellingen werden aangepast, zodat de Project C in elke stand scherper reageert. De extreme dynamic N-rijstand is zelfs bedoeld voor het rijden op het circuit. Een stabilisatorstang achter zorgt voor extra stabiliteit bij hoge snelheden en in snelle bochten. Hoewel Area C aan de basis staat van de Project C werd ook het team van Hyundais testcentrum aan de Nürburgring ingeschakeld om de puntjes op de i(30) te zetten.

Prestaties Hyundai i30 N Project CUiteindelijk gaat het natuurlijk om wat de project C in zijn mars heeft. Met het hele pakket en de vertrouwde motor bereikt de i30 een topsnelheid van 250 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h geschiedt in 6 tellen (6,0). Tenminste als je een goed coureur bent, want de i30 N Project C wordt alleen met een handbak geleverd!

Voor het oogDe zichtbare aanpassingen bespraken we al eerder. Van binnen is de Project C te herkennen aan gebruik van alcantara. De poolknop is gevormd uit geborsteld aluminium. De veiligheidsgordels zijn knal oranje, net als de stiksels van de bekleding, de Drive mode-schakelaar en de N-schakelaar op het stuur. We stappen toch nog even uit om te vertellen over de eveneens in Deep Orange uitgevoerde remklauwen. Een speciale badge op het dashboard voor de bijrijder geeft tot slot aan in welke Project N je plaats hebt genomen, Hyundai bouwt namelijk slechts 600 van deze supersnelle i30's en nummert ze stuk voor stuk.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10