25 juli 2019 - Enkele jaren geleden maakte het aloude Britse merk Alvis een herstart. Op basis van originele chassis en motorblokken bouwt het merk nieuwe auto's volgens de oorspronkelijke blauwdrukken. Nu breidt Alvis zijn programma uit. Maak kennis met ouderwetse Britse klasse.
Honderd jaar na zijn oprichting en ruim vijftig jaar nadat het oorspronkelijke bedrijf ten onder ging, kruipt het chique Engelse merk Alvis uit zijn schulp. Het breidt zijn gamma van Continuation Cars uit, zodat de kapitaalkrachtige Alvis-liefhebber nu kan kiezen uit twee chassis en zes carrosserievarianten. Het bijzondere aan deze auto's is dat ze worden gebouwd op nooit gebruikte chassis die vijftig jaar in de opslag hebben gestaan. Ook de motorblokken komen uit de oude fabrieksvoorraad, maar zijn om milieuredenen op diverse punten aangepast.
Alvis met twee zescilinder lijnmotorenGeïnteresseerden kunnen kiezen uit twee zescilinder lijnmotoren. Het basisblok heeft een inhoud van 3 liter, de grotere variant meet 4,4 liter. Door nauw samen te werken met de Britse RDW mogen de auto's in Groot-Brittannië de weg op. Dankzij de toepassing van nieuwe injectiesystemen en moderne elektronica zijn de motoren een stuk schoner dan vroeger. Daarmee voldoen ze ook aan de milieunormen van een aantal exportlanden, waaronder Japan.
Toenemende vraag naar Continuation Cars Alle modellen worden met de hand gebouwd in de Red Triangle in Kenilworth, iets ten zuidoosten van Birmingham. Na de sluiting van de originele fabriek in Conventry werd hier in 1968 een onderhouds- en restauratiewerkplaats ingericht. Enkele jaren terug begon het bedrijf met de bouw en verkoop van de Continuation Series en vanwege de toenemende vraag breidt het bedrijf zijn aanbod nu uit.
"Als de productie niet vijftig jaar had stilgelegen, dan waren destijds dezelfde modellen uit de fabriekspoorten gerold als nu", aldus Alvis-eigenaar Alan Stote.
'Delicaat proces'Serieus geïnteresseerden worden uitgenodigd om bij de fabriek de originele blauwdrukken te bekijken, waarna het bedrijf en de klant samen kunnen bepalen hoe de auto er definitief gaat uitzien. Er is veel mogelijk, maar zoals Alan Sote het verwoordt: "Het vermengen van historisch erfgoed en moderne technologie is een delicaat proces, waarbij we zeer zorgvuldig te werk gaan."