Terugroepactie Volvo: viercilinder diesel hotter dan hot
22 juli 2019 - Wereldwijd roept Volvo ruim 500.000 auto's terug naar de werkplaats. Reden: brandgevaar door oververhitting van het inlaatspruitstuk. Wie zo'n goeie oude vijfcilinder rijdt, heeft niets te vrezen; de terugroepactie betreft alleen viercilinder diesels.
Het probleem van oververhitte spruitstukken betreft vrijwel de volledige modellenrange uit de periode 2014 tot 2019. Dus of je nu een V40, V60, V70, S80, XC60 of XC90 uit die periode hebt, als er een viercilinder dieselmotor onder de kap ligt, dan kún je in de risicogroep vallen. Over de hele wereld zijn er 507.000 Volvo's die mogelijk licht ontvlambaar zijn. In Nederland gaat het om zo'n 37.000 auto's.
Persoonlijk bericht over terugroepactieNu niet meteen in paniek naar de dealer rijden. Volvo heeft aangegeven dat de betrokken eigenaren persoonlijk worden benaderd. Vervolgens worden de werkplaatsbezoeken ingepland waarbij het probleem wordt verholpen. Mocht jouw Volvo in de risicogroep vallen en je ruikt een brandlucht, of je merkt dat de auto te kampen heeft met vermogensverlies, dan is het niet onverstandig om nu al even contact op te nemen met de dealer.
Geen persoonlijke ongelukkenVolgende het Zweedse tv-station Sveriges Television (SVT) is het in een aantal gevallen daadwerkelijk voorgekomen dat het kunststof inlaatspruitstuk van Volvo's viercilinder diesel zo heet werd dat het in de fik vloog. Persoonlijk letsel heeft zich daarbij niet voorgedaan.
Grootste terugroepactie Volvo ooitDe huidige terugroepactie is de grootste waarmee Volvo ooit te maken kreeg. Een autofabrikant is verplicht tot een terugroepactie als een veelvoorkomend defect of een constructiefout een potentieel gevaar voor de veiligheid oplevert. Voor een merk als Volvo, dat veiligheid traditioneel zeer hoog in het vaandel heeft, ligt een terugroepactie extra gevoelig, zeker als het om brandgevaar gaat. Uniek is het echter niet. Vorig jaar moest BMW wereldwijd nog 1,6 miljoen auto's terugroepen in verband met brandgevaar aan het emissiereinigingssysteem.