15 mei 2019 - Het ging Volkswagen-baas Herbert Diess bij een aandeelhoudersvergadering vooral om de cijfers en de letters. Toch kwamen er ook interessante plaatjes voorbij. Van het interieur van de nieuwe Volkswagen Golf, bijvoorbeeld.
De Golf VIII staat voor eind dit jaar op de rol, en er zijn al heel wat spionagefoto's en artist's impressions van het nieuwe model langsgekomen. Onder meer bij onze collega's van Auto Zeitung. Maar die betroffen vrijwel allemaal het exterieur. Bij het ontvouwen van de toekomstplannen van het Volkswagen-concern, liet CEO Herbert Diess - al dan niet bedoeld - ook een schets van het interieur zien.
Multimediascherm Golf VIII à la MercedesWat daaraan onmiddellijk opvalt, is het multimediascherm, dat eruitziet als een uitloper van het digitale hoofdinstrumentarium. Een beetje à la Mercedes, alleen is het alsof de bovenste rand van het scherm niet volledig in het dashboard is opgenomen.
Nauwelijks knoppen Ook het paneel links van het stuur lijkt uit de Virtual Cockpit te vloeien. Alleen zijn daarop geen instrumenten te zien, maar symbolen, die naar alle waarschijnlijkheid fungeren als smartphone-achtige softtouch-toetsen. Verder lijkt het stuur met knoppen overladen, terwijl we elders eigenlijk nauwelijks toetsen of schakelaars kunnen ontdekken. We zijn dan ook benieuwd hoe je bijvoorbeeld de klimaatregeling bedient. Wellicht gaat dat met het bescheiden knoppenpaneeltje direct onder het multimediascherm, maar helaas kunnen we de symbolen daarop niet onderscheiden. We hopen in elk geval dat je niet allerlei menu's hoeft door te werken om de verwarming een tandje hoger te zetten.
Wel dieselmotoren, geen elektrische Golf VIIIDiess bevestigt in zijn presentatie dat de Volkswagen Golf VIII in oktober wordt gepresenteerd en leverbaar wordt met verschillende benzine- en dieselmotoren. Verder komt er een plug-in hybride die 80 kilometer puur elektrisch kan rijden. Er wordt met geen woord gerept over een nieuwe elektrische Golf. En dat terwijl de huidige Volkswagen e-Golf best goed wordt verkocht.
Stormloop op Volkswagen ID.3Het lijkt erop dat Volkswagen de volledig elektrische aandrijflijnen bewaart voor het bataljon elektrische modellen dat eraan zit te komen. Vooralsnog lijkt het geplande elektro-offensief Volkswagen geen windeieren te leggen. Tot dusver hebben zich al 15.000 mensen aangemeld die voornemens zijn een Volkswagen ID.3 aan te schaffen. Dat zijn niet zomaar vrijblijvende aanmeldingen. Ze hebben hun belangstelling bekrachtigd door 1000 euro aan te betalen. En dan te bedenken dat ze pas vanaf eind 2020 achter het stuur van hun Volkswagen ID.3 kunnen kruipen.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.