Nieuwe Land Rover Defender moddertrappelt van ongeduld
30 april 2019 - Na 1,2 miljoen uitputtende testkilometers vindt Land Rover het bijna welletjes. Met ettelijke partijtjes modderworstelen, stofhappen en sneeuwschuiven is de 21ste eeuwse editie van het Britse 4x4-icoon klaargestoomd voor de marktstart later dit jaar.
Vandaag, 30 april, is het exact 71 jaar geleden dat de allereerste Land Rover zijn werelddebuut maakte op onze eigen Amsterdamse AutoRAI. Onze - dan nog - prinses Juliana vierde haar 39ste verjaardag en zou vijf maanden later haar moeder, koningin Wilhelmina, opvolgen. Met dit soort historische feitjes in je achterhoofd, besef je pas wat voor koninklijke prestatie de Defender heeft geleverd door bijna 70 jaar in productie te blijven.
Nieuwe Defender minder spartaansMaar zelfs aan alle koninklijke carrières komt een eind. Bij de Defender was het in 2016 zover. Maar hoe kies je een opvolger van een auto die in bijna zeven decennia uitgroeide tot een icoon? Bij Land Rover lijken ze er ook even mee te hebben geworsteld. Later dit jaar gaan we zien wat de Britten ervan gebakken hebben. Eén ding is zeker: de nieuwe Defender wordt een stuk minder spartaans dan zijn oervader, maar zal in het terrein nog net zo'n beul zijn als altijd. Bovendien blijft-ie lekker hoekig.
Elektronica Land Rover DefenderVraag is of Land Rover net zoveel elektronische terreinhulpjes in de Defender stopt als in zijn overige modellen. De auto wordt vanouds immers veel gebruikt in gebieden waar autotechnici meer affiniteit hebben met hamer, sleutel, en olie, dan met laptop, muis en elektronische diagnose.
Defender op asfaltWaarschijnlijk heeft de 21ste eeuwse Defender meer op het asfalt te zoeken dan zijn voorganger. Dat maken we op uit de informatie dat Land Rover hem ook over de Nà¼rburgring heeft gejaagd. Maar de fabrikant stelt ons gerust en meldt dat de modderwegen van Eastnor in het Verenigd Koninkrijk, de rotspaden van Moab in Utah en de zandduinen van Dubai evenmin werden geschuwd.
Elektrische Defender?Technisch is er nog weinig bekend over de auto, maar we durven te wedden dat er ook een hybride versie komt. Want eerder heeft Land Rover plechtig beloofd dat het hele gamma vanaf 2020 'een vorm van elektrificatie' zou krijgen. Een volledig elektrische Defender lijkt ons minder waarschijnlijk, want vind maar eens een laadpaal in de binnenlanden van Borlebokki of in de woestijn bij Timboektoe.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.