Maybach Zeppelin: een beetje vreemd, maar wel lekker
11 februari 2009 - Indien elk model in het gamma volledig naar wens is samen te stellen en dus uniek de fabriek verlaat, waarom lanceer je dan een uniek model die vervolgens ook weer naar hartenlust op smaak te brengen is. Volgen jullie het nog? Wij niet meer, maar Maybach doet het. Een beetje vreemd, maar wel lekker!
Of zou Maybach - in dit geval moederbedrijf Mercedes-Benz - hiervoor hebben gekozen om het luxueuze automerk nog maar eens in het daglicht te plaatsen met als doel de verkopen van de 62/57-reeks wat op te krikken? Wij denken van wel, want sinds de lancering van Maybach in 2002 wil het maar niet vlotten met de binnenkomst van orders.
Toonbeeld van extreme luxe
Maybach is van mening dat de typenaam Zeppelin bijdraagt aan het realiseren van deze doelstelling. Deze typenaam werd al eerder gebruikt tussen 1928 en 1934. In die jaren stond de ‘Zeppelin’ te boek als het boegbeeld van luxueuze limousines. En met de herintrede van deze Maybach Zeppelin moet dat opnieuw bereikt worden, hetzij in de vorm van een luxepakket.
Exterieur
Alle Zeppelins zijn gespoten in een two-tone carrosserielak. De kleur Rocky Moutains Light Brown reikt vanaf het dak tot aan de schouderlijn om vervolgens over te gaan in Taiga Black. Een andere kleur is ook mogelijk, want het is en blijft een Maybach. Donkerrode achterlichtunits ondersteunen de exclusiviteit van de Zeppelin, evenals de speciale 20 inch wielen. Ze zijn, zoals Maybach het noemt, afgewerkt met Chrome Shadow finish. Verder onderscheidt het gelimiteerde model zich door de Zeppelin-emblemen en de verticale eindpijpen.
Parfumeur
Voor het interieur is er gekozen voor beige leder dat luistert naar de naam California dat is afgewerkt met zwarte Stromboli stickelwerk. Sommige delen van het dashboard zijn uitgevoerd in pianolak en de vloermatten zijn gemaakt van schapenhuid. Niet bij de prijs van de Zeppelin inbegrepen zijn de champagneglazen en de heuse parfumeur. Deze geurverspreider kan besteld worden in de vorm van een handgeblazen vorm dat middels een druk op de knop een odeur door het interieur verspreidt. Het snufje kost in Duitsland € 3.950,-. Wie de standaard houtachtige geur niet prefereert kan tegen bijbetaling van € 4.000,- z’n eigen gewenste parfum laten samenstellen. Om eerlijk te zijn vinden wij het maar een overbodige luxe. Wij denken namelijk dat de gemiddelde eigenaar cq. passagier van een Maybach regelmatig wordt bijgestaan door een schone dame. En die draagt vast en zeker bij aan de parfumlucht in de compartimenten van de limousine. Mits je van de geur van vers gebakken brood houdt, natuurlijk. Dan moet je toch echt een beroep doen op de bekende parfumspecialist Givaudan. Hij neemt de ontwikkeling van alle Maybach-geuren voor rekening.
Krachtiger
Voorin de Maybach Zeppelin huist dezelfde 6.0 liter twinturbo-V12 als in de ‘normale’ uitvoeringen. Echter is het vermogen van de twaalfcilinder iets verhoogd naar 640 pk en een koppel van 1.000 Nm. Dat is 28 pk meer dan in de S-versies van de Maybach.
Wel een nieuwe graag!
De Maybach Zeppelin zal in een oplage van 100 exemplaren worden geproduceerd. Dat is een derde deel van het totaal aantal geproduceerde Maybach’s in 2008. Bestellen kan vanaf maart aanstaande. Maar voordat je een handtekening achterlaat, moet je aan de aankoopbegeleider laten weten dat je wel een nieuwe wenst. Ook dat is vast te bepalen bij Maybach.