11 februari 2009 - Speciaal voor Saab-kopers die niet kunnen kiezen tussen een 9-3 SportEstate of een 9-4X is hier de nieuwe 9-3X. De crossover van de Zweden mengt de bruikbaarheid van een stationwagon met de avontuurlijke (uiterlijke) kenmerken van een SUV. Tijdens de Autosalon van Genève zal de Saab 9-3X zijn werelddebuut beleven.
Mengelmoes van stationwagen en SUV
Avontuurlijke uitstraling
Leverbaar met drie motoren
Voorwiel- of vierwielaangedreven
Marktintroductie: september 2009
Saab treedt met de 9-3X toe tot het nichesegment waartoe ook de Skoda Octavia Scout, de Subaru Legacy en de toekomstige Audi A4 Allroad behoren. Al deze modellen willen het avontuurlijke met het bruikbare combineren, zonder aan flexibiliteit in te leveren. Want zeg nou zelf? De hedendaagse SUV’s zijn nou niet bepaald het toonbeeld van lenigheid in het terrein. Of de Saab 9-3X dat wel is, moet nog blijken. De techniek en de looks zijn in ieder geval wel aanwezig.
Robuust
Net als bij de eerdergenoemde concurrenten wordt het ‘outdoor’ gevoel dat deze modellen moeten opwekken vertaald in een robuuste vormgeving. Ook bij de Saab 9-3X bewijzen de zwarte kunststofdelen (bumpers, wielkasten en zij-skirts) dat hij tegen een stootje kan. En om niet meteen vast te komen zitten in de eerste de beste modderpoel is de grondspeling met 35 mm (benzine) en 20 mm (diesel) vergroot. Aluminium en chromen accenten dragen op hun beurt bij aan de luxe uitstraling, net als de standaard 17 inch 5-spaaks wielen.
Drie motorvarianten
De Saab 9-3X is straks leverbaar met drie verschillende motoren. De 1.9 TTiD-diesel levert 180 pk en een koppel van 400 Nm en verdeelt deze krachten uitsluitend over de voorste wielen. De CO2-uitstoot bedraagt 144 gr/km. De 2.0 liter turbomotor (als benzinevariant of als E85-BioPower) is goed voor 210 pk en 300 Nm, waarbij alle vier de wielen de krachten mogen verdelen. Voor de bekende sprint naar 100 km/h geeft Saab een tijd van 8,4 seconden op. Alle motoren kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat.
XWD
De vierwielaandrijving wordt door Saab Cross Wheel Drive (XWD) genoemd dat de aandrijfkrachten verdeelt via een elektronische geregelde koppelverdeler genaamd Torque Transfer Device (TTD). Optioneel is de Saab 9-3X met een gelimiteerde sperdifferentieel (eLSD) te bestellen. Deze verdeelt het koppel tussen de achterwielen, waarbij het wiel met de meeste grip de meeste krachten krijgt toegespeeld.
September 2009
De nieuwe Saab 9-3X beleeft zijn debuut in Genève. In september zal het model de showrooms bereiken.