26 februari 2019 - Nu de SUV het nieuwe normaal is geworden, horen daar natuurlijk ook snelle versies bij. Net zoals dat voor hatchbacks en sedans het geval is. Daarbij, zo'n compacte SUV verschilt inmiddels niet meer zo veel van een conventionele hatchback. Iets dat gerust valt op te maken uit het CV van de Volkswagen T-Roc R. Dat is namelijk net een Golf R die hoog op z'n wielen is geplaatst. Leuk!
Snelle crossovers waren tot voor kort nog een unicum. Maar sinds de niet aflatende populariteit zijn ze als paddenstoelen uit de grond geschoten. Niettemin vond je ze vooral bij de duurdere premiummerken. Maar Volkswagen gooit nu de knuppel in het hoenderhok. Bij de T-Roc kleven de Duitsers voor het eerst de letter R op een SUV. En dat zullen we geweten hebben.
Porsches pestenZo geniet de T-Roc R over een tweeliter turbomotor die maar liefst 300 pk en 400 Nm weet op te wekken. Een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving zorgen ervoor dat die cijfers razendsnel omgezet worden in een evenzo rappe acceleratie. Heel precies: al na 4,9 tellen wordt de 100 km/h bereikt vanuit stilstand en de T-Roc R klopt pas af bij 250 km/h. Dat is niet eens zoveel langzamer dan Porsche van een of twee generaties terug. Daar heb je dan wel 'launch control' voor nodig. De remmen zijn overigens afkomstig van de Golf R. Nogal wiedes, aangezien de rest van de T-Roc ook heel wat gemeen heeft met die à¼ber-Golf.
Dikke uitstralingEigenlijk lijkt het onszelf wel leuk om met zo'n rappe SUV-jongen rond te rijden zonder dat je medemens dat in de gaten heeft. De zogenoemde sleeper. Helaas is dat een optie die Volkswagen niet biedt (in tegenstelling tot Mercedes-AMG). De snelste T-Roc heeft namelijk altijd verbrede spatborden waarin 18 inch lichtmetaal een onderkomen geniet, agressiever ogende bumpers, en meer zwarte en chromen accenten aan de buitenzijde. Binnenin zijn er onder meer andere sierlijsten, dikke kuipzetels, een zwarte dakhemel en een stuur met afgeplatte onderzijde.
Wanneer te koop?Volkswagen heeft het nog steeds over een conceptcar, maar dat is slechts een formaliteit. Later dit jaar, vermoedelijk vanaf de IAA Frankfurt in september, zal de productieversie er precies hetzelfde uitzien en kort daarna in de verkoop gaan.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.