zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen T-Roc R duikt onder de 5 seconden

 

26 februari 2019 - Nu de SUV het nieuwe normaal is geworden, horen daar natuurlijk ook snelle versies bij. Net zoals dat voor hatchbacks en sedans het geval is. Daarbij, zo'n compacte SUV verschilt inmiddels niet meer zo veel van een conventionele hatchback. Iets dat gerust valt op te maken uit het CV van de Volkswagen T-Roc R. Dat is namelijk net een Golf R die hoog op z'n wielen is geplaatst. Leuk!

Snelle crossovers waren tot voor kort nog een unicum. Maar sinds de niet aflatende populariteit zijn ze als paddenstoelen uit de grond geschoten. Niettemin vond je ze vooral bij de duurdere premiummerken. Maar Volkswagen gooit nu de knuppel in het hoenderhok. Bij de T-Roc kleven de Duitsers voor het eerst de letter R op een SUV. En dat zullen we geweten hebben.



Porsches pestenZo geniet de T-Roc R over een tweeliter turbomotor die maar liefst 300 pk en 400 Nm weet op te wekken. Een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving zorgen ervoor dat die cijfers razendsnel omgezet worden in een evenzo rappe acceleratie. Heel precies: al na 4,9 tellen wordt de 100 km/h bereikt vanuit stilstand en de T-Roc R klopt pas af bij 250 km/h. Dat is niet eens zoveel langzamer dan Porsche van een of twee generaties terug. Daar heb je dan wel 'launch control' voor nodig. De remmen zijn overigens afkomstig van de Golf R. Nogal wiedes, aangezien de rest van de T-Roc ook heel wat gemeen heeft met die à¼ber-Golf.

Dikke uitstralingEigenlijk lijkt het onszelf wel leuk om met zo'n rappe SUV-jongen rond te rijden zonder dat je medemens dat in de gaten heeft. De zogenoemde sleeper. Helaas is dat een optie die Volkswagen niet biedt (in tegenstelling tot Mercedes-AMG). De snelste T-Roc heeft namelijk altijd verbrede spatborden waarin 18 inch lichtmetaal een onderkomen geniet, agressiever ogende bumpers, en meer zwarte en chromen accenten aan de buitenzijde. Binnenin zijn er onder meer andere sierlijsten, dikke kuipzetels, een zwarte dakhemel en een stuur met afgeplatte onderzijde.

Wanneer te koop?Volkswagen heeft het nog steeds over een conceptcar, maar dat is slechts een formaliteit. Later dit jaar, vermoedelijk vanaf de IAA Frankfurt in september, zal de productieversie er precies hetzelfde uitzien en kort daarna in de verkoop gaan.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10