"‹Ophef om actieradius I-Pace, Jaguar geeft uitleg
30 januari 2019 - De I-Pace behoeft eigenlijk geen uitleg meer. Of toch wel, vindt Jaguar bij nader inzien. Want na alle lofzangen, kreeg de elektrische premium-SUV een stormvloed van kritiek over zich heen van rijders van het eerste uur. De actieradius valt flink tegen in vergelijk met wat wordt beloofd. Om imago-schade voor te zijn, reageert Jaguar nu op alle ophef.
In december was Jaguar zowaar eventjes het bestverkopende merk van ons land. Met grote dank aan de I-Pace. Heel gek is dat niet ondanks het gepeperde prijskaartje van 80 mille, want de auto tikt alle hokjes aan van wat vele autokopers tegenwoordig het liefst willen: SUV, luxe, ruim, stijlvol, elektrisch, grote actieradius en een lage bijtelling. Om nog in aanmerking te komen voor dat laatste, werden er vorige maand nog snel maar liefst 2.651 op kenteken gezet en in de weken daarna uitgeleverd. Vanaf dit jaar zou het namelijk (deels) over zijn met de belastingpret.
Maar toen"¦ rijders van het eerste uur begonnen al snel (publiekelijk) hun beklag te doen over een tegenvallend rijbereik en veel langere laadtijden dan waarmee Jaguar adverteert. Het Britse merk kan dit niet langer aanzien en reageert nu op alle ophef in de hoop op meer duidelijkheid en begrip voor de ontstane situaties. We citeren:
'In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-Pace. Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu.
De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-Pace worden weergegeven:
Stad " winter 390 km
Snelweg " winter 270 km
Gecombineerd " winter 325 km
Stad " zomer 555 km
Snelweg " zomer 340 km
Gecombineerd " zomer 430 km
Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beďnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beďnvloeden.'
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.