17 januari 2019 - Het is nog niet eens drie jaar geleden dat Hyundai de Ioniq lanceerde. En toch vindt het Zuid-Koreaanse merk nu al dat het beter kan. Met de teller op 60.000 stuks krijgt het altijd geëlektrificeerde model z'n eerste opfrisbeurt.
Bescheiden stilistische aanpassingen moeten ervoor zorgen dat je de Ioniq mooier vindt dan voorheen. Er zijn nieuwe optionele LED-koplampen, andere staartlichten en een grille met een modernere look. Tenminste, voor de hybride en plug-in-hybride, oftewel PHEV. De geheel elektrische Ioniq zal soortgelijke aanpassingen ongetwijfeld in een later stadium ondergaan.
PianolakAan de binnenkant is er een nieuw bedieningspaneel voor de verwarming en airco. Dat is nu glanzend zwart, beter bekend als pianolak. En er is tegen een meerprijs een groter 10,25 inch scherm voor het infotainment. Hyundai beweert dat dit het grootste in z'n segment is. Bovendien werkt het voortaan met Android Auto en Apple CarPlay, wat dat weer allesbehalve bijzonder is. Tot slot, Hyundai voegde drie nieuwe kleuren aan het kleurenpalet toe, plus verse lichtmetaal.
Kan meer zelfSlimmer en veiliger is de Ioniq ook, met standaard noodremhulp en een uitbreiding op de rijsystemen. Zo kan de Ioniq PHEV nu in sommige gebieden automatisch overschakelen op een elektrische modus. In ultra-lage-emissiezones bijvoorbeeld. En je kan de PHEV in die modus besturen met alleen een gaspedaal. Het rempedaal moet je eigenlijk louter nog gebruiken wanneer je erg snel stil moet staan. Een beetje zoals bij sommige zuiver elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf en Kia e-Niro. De Eco+ Modus is ook nieuw. Die pers het laatste beetje uit de accu door nog ingrijpender stroom te besparen. Ze is eigenlijk alleen bedoeld voor uitzonderlijke omstandigheden.
De vernieuwde Hyundai Ioniq wordt naar alle waarschijnlijk in maart voorgesteld op het Autosalon van Genève.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.