17 januari 2019 - Wist jij dat de in mei vorig jaar gepresenteerde Volkswagen Golf GTI TCR nog zo diep in de conceptfase zat dat hij nu pas klaar is voor productie en verkoop? Wij niet, want zo oogde hij allesbehalve. Maar goed, Volkswagen laat weten dat deze net-niet-Golf-R dan eindelijk te bestellen valt.
Volkswagen trok driekwart jaar geleden het doek van de Golf GTI TCR. Dat is een Golf die aan de enkels van de à¼ber-Golf, de R, bijt. Uit z'n tweeliter viercilinder benzinemotor haalt Volkswagen in dit geval 290 pk. Dat is 45 pk meer dan de normale GTI en nog slechts 10 pk verwijderd van de Golf R. Grootste verschil zit 'm zodoende het type aandrijving: de R beschikt steevast over 4Motion-vierwielaandrijving, maar bij de TCR worden alle motorkrachten naar de twee voorwielen gestuurd.
Prestaties Golf TCRDe Golf GTI TCR weet vanuit stilstand naar 100 km/h te spurten in 5,6 seconden. Veel hoef je daar niet voor te doen; kwestie van alleen het gaspedaal een trap verkopen en het stuur weten recht te houden. Schakelen doet namelijk een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Een handbak is niet leverbaar, maar op verzoek kan Volkswagen wel de begrenzer ietwat toleranter maken. Dan hakt 'ie er pas bij 260 in plaats van 250 km/h in.
Gebaseerd op de raceversieDe TCR, dat staat voor Touring Car Racer, is gebaseerd op de Golf GTI die Volkswagen ontwikkelde voor " je raadt het al " de toerwagenracerij. Ook beschikt de TCR over een agressievere voorsplitter, dakspoiler, potige zijskirts en een racydiffuser. Het productiemodel wijkt eigenlijk geenszins af van het concept en alle goodies zijn ze specifiek voor dit model. Ja, ook de 18 inch wielen, LED-koplampen, zwarte spiegelhuizen en een zelfsperrend differentieel tussen de aangedreven voorwielen. Aan de binnenkant is het een unieke bekleding met een rode striping, accenten in dezelfde tint en een sportstuur die het verschil maken.
Schijn een lichtje op mijJe kan nog extra's aanstippen als het allemaal nog iets extremer mag zijn. Folie in hongingraatmotief voor de flanken bijvoorbeeld, 19 inch lichtmetaal met semi-slicks en een stijvere ophanging achteraan. Wil je de blits maken, vink dan de optie aan waarmee het TCR-logo op straat wordt geprojecteerd zodra je het portier opent.
En de prijs?Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. In Duitsland kost de Golf GTI TCR minstens 38.950 euro (en in België ook zoiets). Echter er zal wel nooit een tijd aanbreken dat onze overheid de autokoper met evenveel liefde omarmt. Reken hier op 50 mille. Op z'n minst.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.