"‹Hint Nissan met IMs Sports Concept naar opvolger Murano?
15 januari 2019 - Nissan lijkt een beetje uit haar doen. Zou dit te maken hebben met de perikelen rond Carlos Ghosn, de gevallen CEO die verdacht wordt van bedrijfsfraude? Kan. Maar eigenlijk is deze in Detroit gepresenteerde IMs Sports Concept het toonbeeld dat het Japanse merk kampt met een identiteitscrisis.
Hoe we daar nu bij komen? Wel, kijk nog eens goed naar IMx Kuro van begin vorig jaar. En daarna achtereenvolgens naar de Kuro-loze IMx, de Vmotion 2.0, de IDS Concept en tot slot de Lannia Concept. Heb je al door waar we naar toe willen? Precies, tussen het eerst- en laatstgenoemde studiemodel zit 4 jaar tijd. Vijf jaar in vergelijk met deze IMs Sports Concept. En toch verschillen al deze conceptcars in grote lijnen slechts op detail van elkaar. Het is alsof Nissan als sinds 2012 zoekende is naar een nieuwe designtaal, maar er nog altijd geen klap op heeft durven geven. Opmerkelijk.
DBXOoit stond Nissan te boek als een origineel en gedurfde merk. De Juke is daarvan misschien nog wel het beste voorbeeld. Maar ook dat compacte SUV-model smeekt inmiddels om een vervanger. Heeft Nissan de magie verloren?
Met een productiemodel van de IMs Sport Sedan Concept, een kruisbestuiving tussen een SUV en een vierdeurs sedan, zou Nissan zich weer op de kaart kunnen zetten. Zou mooi zijn. Ook om zo een lange neus te trekken naar Aston Martin. Want dat durft het niet aan de DBX (dat een buitenechtelijke broer zou kunnen zijn van de IMs) vrijwel ongewijzigd in productie te nemen. Nissan zegt in elk geval te geloven in 'de geboorte van een geheel nieuw segment, dat van de opgehoogde sportsedan'.
100% elektrischUiteraard wordt de Nissan IMs Concept volledig elektrisch aangedreven. Via twee elektromotoren, samen goed voor 490 pk en een hoog koppel van 800 Nm. Zowel vermogen maakt een auto nog niet per definitie sportief, maar volgens de Japanners moeten we daar geen zorgen over maken. Een perfecte gewichtsverdeling van 50/50 in combinatie met variabel instelbare luchtvering doet vooral een duit in dit zakje. De elektrische actieradius bedraagt overigens 610 kilometer. Daarmee kan de IMs zich meten met de beste EV. Maar zolang het bij een concept blijft, zal het weinig zoden aan Nissan's dijk zetten.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.