"‹Kan dan werkelijk niets Volkswagen van slag brengen?
11 januari 2019 - Eén ding moet je Volkswagen nageven: het doet iets goed, heel goed. Want als zelfs een breed uitgemeten schandaal (en de miljardenboetes die daarmee gemoeid gaan) de Duitse autogigant niet aan het wankelen weet te brengen, wat dat wel? Volkswagen heeft de consument in elk geval alweer voor zich weten te winnen. 2018 gaat namelijk de boeken in als haar beste ooit.
Duizenden TDI-rijders zouden gedupeerd zijn. De één schreeuwde nog harder om een compensatie of terugkoop van hun VW-stinkdiesel dan de ander. Menigeen zou 'nimmer meer een auto van het merk kopen!'. Ze voelden zich voor de eeuwigheid verraden " want ze waren naar eigen zeggen expliciet voor een Volkswagen-TDI gevallen vanwege de milieubewuste prestaties. Bij sommigen zal dat voor waarheid aangenomen moeten worden, maar bij de meesten"¦? We hebben onze twijfels.
Amerikaanse mentaliteitVolkswagen ging in elk geval publiekelijk door het stof (vooral in Amerika, waar de sjoemelsoftware werd ontdekt), maar daarmee lijkt ook alles gezegd. Want wat blijkt: de Volkswagen Groep verkocht vorig jaar ruim 10,8 miljoen auto's (of moeten we schrijven voertuigen?). Dat is nog weer ietsje meer (1%) dan in 2017, wat destijds een recordverkoop was. Daar komt bij dat het concern overal waar het actief is beter scoorde dan voorheen, behalve in Mexico. Een gekende Amerikaanse mentaliteit moet dus wel waar zijn: what doesn't kill you makes you stronger. De ironie.
Seat en Skoda?Zoals ongetwijfeld duidelijk prijkt er op die dik tien miljoen auto's geen VW-logo. Een aanzienlijk deel van de totaalverkoop draagt het embleem van een van de dochtermerken. Van Seat en Skoda bijvoorbeeld. Ook deze merken boerden goed in 2018. De Spanjaarden wisten met 517.600 auto's ruim 10 procent meer auto's te slijten, de Tsjechen deden het zelfs dubbel zo goed met 1,2 miljoen verkochte auto's, een plus van 4,4 procent ten opzichte van het jaar 2017. Audi zag z'n jaarverkoop afnemen, maar dat is wel de minste zorg volgens de VAG-aandeelhouders. Dat is " jawel " Bentley.
Grootste?Of Volkswagen zich nog steeds de grootste autofabrikant ter wereld mag noemen, is onduidelijk. Het is nog wachten op cijfers van Toyota en Renault-Nissan rekenen we, na de beweringen een jaar geleden, ook nog tot de kanshebbers.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.