zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Ford zoekt nieuwe focus door af te slanken

 

11 januari 2019 - Het regent slecht autogerelateerd nieuws. Kort nadat Jaguar Land Rover heft bekend gemaakt duizenden banen te schrappen, is het nu Ford dat aankondigt in afgeslankte vorm verder te gaan.

Afgelopen jaar verkocht Ford in Europa een kwart miljoen SUV's. De prestatie van de Ecosport, Kuga en Edge is niettemin een zeldzaam lichtpuntje. Ford Europa kampt immers met structurele verliezen. Om de zoveel tijd bereikt de ergernis daarover het kookpunt in het hoofdkwartier in Dearborn, in het Amerikaanse, en dan wordt er geherstructureerd. Zo kondigt het merk met de blauwe ovaal nu opnieuw drastische wijzigingen aan.



Duizenden banen op de tochtFord zelf probeert de situatie nog eloquent en daarmee verzachtend te verwoorden. Zo hebben de Amerikanen het over een brede visie op de toekomst, concurrentievermogen op de lange termijn en het versterken van het merk Ford in Europa. De praktijk is wellicht minder rooskleurig, op korte termijn op z'n minst. Dat Ford banen wil schrappen is duidelijk. Volgens Reuters zijn het er duizenden. In Rusland bekijkt het bedrijf op dit ogenblik 'alle opties'. Het is er duidelijk niet tevreden van z'n lokale partner.

Bezem door modellengammaTegelijk zal het gamma uitgedund worden. Modellen die op schopstoel zitten zijn onder meer de Mondeo, C-Max, S-Max en Galaxy. Er komen evenwel ook nieuwe in de plaats. Een vierde SUV die in april wordt voorgesteld zal de grote plas naar Europa oversteken. En er wordt gesproken over een Mustang-geïnspireerde elektrische auto.

Verder mogen we op termijn ons in Europa nog verheugen op een aantal selecte modellen die specifiek op de Europese klant zijn afgestemd. Dat zou zomaar kunnen betekenen dat Ford weer modellen op Europese leest zal schoeien, zoals dat in het verleden het geval was. Zekerheid is daar echter niet over. Wat wel zeker is: alle toekomstige modellen zullen op één of andere manier geëlektrificeerd worden. Dat wil zeggen dat ze hetzij een geheel elektrische variant, dan wel een hybride op plug-in-hybride versie krijgen. Iets dat elk automerk de komende tijd met evenzo luide trom zal aankondigen als het dat nog niet heeft gedaan. Keuze is er immers niet; de EU dicteert het.

Hand-in-hand met VolkswagenOm de toekomst veilig te kunnen stellen, lijken de Amerikanen nogal in de wolken te zijn met de overeenkomst voor de gezamenlijke ontwikkeling en bouw van bestelauto's die het met Volkswagen heeft gesloten. De markt van de utilitaire voertuigen ziet Ford als één van de aandachtspunten van het bedrijf voor de nabije toekomst.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10