"‹Volkswagen geeft voorproefje van eigen mobiele laadstations
4 januari 2019 - Elektrisch rijden is de toekomst. Of we nu willen of niet. De nieuwe CO2-richtlijnen van de EU bieden weinig of geen ruimte voor alternatieven. En daarop anticiperen autofabrikanten door zich nagenoeg volledig te storten op de EV. En dan het liefst aan de hand van totaalvoorzieningen, zoals ook een eigen laadnetwerk, compleet met merkspecifieke laadpalen. Aan deze laadpalen zit Volkswagen zoal te denken.
Die radicale keuze voor EV's levert een aantal problemen op. De prijs van de EV bijvoorbeeld. Daarover zegt de autosector dat die tegen 2030 onvoldoende gedaald zal zijn om betaalbaar te zijn. Houd dus maar alvast rekening met significant hogere showroomprijzen tegen die tijd.
De automobielindustrie zegt ook dat de klant en de EV nog niet echt klaar zijn voor een massale overstap op elektrisch rijden. En er is natuurlijk het logistieke probleem. Je kan je elektrische auto nog bijna nergens opladen. Bovendien vereist een sterk doorgedreven elektrificatie van het wagenpark véél meer laadstations dan er momenteel tankstations zijn. Een tankbeurt neemt niet eens vier minuten in beslag. Opladen zal uren duren. Dezelfde oppervlakte die één auto oplaadt in vier uur, kan liefst 60 automobilisten op conventionele brandstof bedienen. Je kan natuurlijk wel snelladen, maar er is momenteel geen enkele accu die tegen regelmatig snelladen bestand is.
Kortom, de hindernissen zijn groot. Een kleine bloemlezing uit een lange lijst: traagheid van overheden in het toekennen van vergunningen, capaciteitsproblemen in het elektriciteitsnet en een beperkte beschikbaarheid van een compatibel elektriciteitsnet (niet overal kà n je een EV aansluiten omdat het net eenvoudigweg niet geschikt is).
Joekel van een powerbank
Volkswagen heeft nu op z'n minst een gedeeltelijke oplossing bedacht. De autogigant wil zelf mobiele laadstations fabriceren. En die zijn het best te vergelijken met een powerbank, zoals je die vaak ziet voor smartphones. De laadcapaciteit van 360 kWh maakt het laden van maximaal 15 elektrische auto's mogelijk. Als de geïntegreerde accu nog minder dan 20% capaciteit heeft, wordt het laadstation vervangen door een opgeladen exemplaar. Als het permanent aangesloten is op een voeding met maximaal 30kW via wisselstroom, dan laadt de accu zichzelf onophoudelijk op. Volkswagen ziet zoiets vooral in combinatie met duurzame energie. Wind- of zonne-energie onder andere.
Wolfsburg eerst
In de eerste helft van volgend jaar start Volkswagen het experiment. Volkswagen's thuisstad Wolfsburg krijgt de primeur, maar vanaf 2020 willen de Duitsers de gigantische accu's ook in andere steden en gemeenten inzetten.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.