2 januari 2019 - Gaat de Peugeot e-LEGEND daadwerkelijk in productie? Deze moderne opvolger voor de 504 Coupé is momenteel te zien in TV-commercials die deze suggestie wel wekken. Maar wat is de Peugeot e-LEGEND eigenlijk voor auto? Wij duiken nog eens in de conceptcar die afgelopen najaar werd onthuld.
Het is september 2018. Parijs. Peugeot onthult er de e-LEGEND. Een conceptcar met heel duidelijke designtrekken van de Peugeot 504 Coupé uit 1969. Een auto die volgens Peugeot niemand 'onberoerd' kan laten.
Het design van de Peugeot e-LEGEND concept
De foto's spreken grotendeels voor zich, maar wat maakt die verwijzing naar de 504 Coupé zo duidelijk? Aan de voorzijde is de auto herkenbaar aan de 3 klauwen en twee dubbele modules die doen denken aan de 4 koplampen van de 504 Coupé. Het gehele vooraanzicht loopt door in de voorschermen en wordt gescheiden door een zwarte aluminium baan, een eerbetoon aan de verchroomde roestvaststalen bumpers.
Ook aan de achterzijde vormt de iconische visuele signatuur van het Peugeot-gamma met 3 klauwen een opvallend en element.
De Peugeot e-LEGEND maakt een statement
'Autonoom hoeft niet hetzelfde te zijn als monotoon', claimt Peugeot. En '120 jaar automobielhistiorie kan door de energietransitie niet worden uitgewist'. Het zijn keiharde statements die volgens Peugeot hebben geleid tot de totstandkoming van de e-LEGEND conceptcar. En dat uit zich in twee concrete technische realisaties; de Peugeot e-LEGEND is 100% elektrisch en kan 100% autonoom rijden.
De autonome kant van de e-LEGEND
'Nieuwe ervaringen opdoen' en 'tijd besparen', dat kun je volgens Peugeot dankzij de autonome rijfuncties in de e-LEGEND. Want, zo zegt Peugeot 'tegenwoordig worden we allemaal continu aan te veel prikkels blootgesteld. Daarom is wat tijd voor onszelf misschien wel het meest kostbare dat er is. Autonoom geeft ons die tijd en maakt nieuwe ervaringen mogelijk die gedeeld kunnen worden vanuit onze auto's.'
Autonoom rijden met twee standen
De Peugeot e-LEGEND kent twee standen voor autonoom rijden; Legend en Boost. In beide gevallen krijgt het interieur een transformatie. Het stuurwiel wordt weggeklapt en de enorme schermen in het dashboard veranderen. Bovendien worden de voorstoelen gekanteld en klappen de armsteunen weg.
Heb je voor de Legend-stand gekozen dan worden de klokken van de 504 Coupé getoond op het scherm voor je. In deze stand staat zo comfortabel mogelijk cruisen centraal. Kies je voor de Boost-stand dan worden de schermen voor en naast je aan elkaar gekoppeld en krijg je een 180 graden blik op de weg. Bovendien wordt de rijstand wat sportiever.
Ben je bang dat het nu over is met het rijplezier? Niet gevreesd; de e-LEGEND kent ook twee rijmodi waarmee je zelf het stuur in handen kunt nemen.
Elektrische aandrijflijn
Geheel in lijn met de visie van Peugeot op de energietransitie is de e-LEGEND concept voorzien van een 100% elektrische aandrijflijn. Met batterijen met een capaciteit van 100 kWh levert de motor een koppel van 800 Nm en een vermogen van 340 kW dat wordt verdeeld over de vier aangedreven wielen.
Prestaties en actieradius e-LEGEND
Deze krachtige aandrijflijn maakt een acceleratie van 0 - 100 km/h in minder dan 4 seconden en een topsnelheid van 220 km/h mogelijk. De e-LEGEND concept heeft een actieradius van 600 km volgens de WLTP-norm. 500 km daarvan is binnen 25 minuten beschikbaar dankzij snelladen. Technologisch gemak staat met de Peugeot e-LEGEND concept voorop dankzij de mogelijkheid van (draadloos) inductieladen.
AI-besturing
In samenwerking met het bedrijf Soundhound Inc leider op het gebied van AI-technologieën, biedt de Peugeot e-LEGEND een spraakgestuurde personal assistant. Door slechts één zin uit te spreken kan de bestuurder de rijmodus veranderen, luisteren naar zijn favoriete playlist en zelfs de elektrische portieren van de auto openen of sluiten. Het systeem antwoordt met de gedigitaliseerde stem van Gilles Vidal (designdirecteur van Peugeot) en begrijpt 17 talen! Dit systeem zal vanaf 2020 beschikbaar zijn in productiemodellen van Peugeot.
Digitaal interieur met 16 schermen
Heel bijzonder is het chique, maar toch grotendeels digitale interieur. Bijna niets in de Peugeot e-LEGEND concept is wat het lijkt. Jij dacht dat in de deuren en op het dashboard hout is verwerkt? Nee hoor, dit zijn in feite allemaal schermen. Precies zoals we dat ook al eens hebben ervaren met de Opel Monza concept.
Verspreid over het gehele passagierscompartiment zijn er twee belangrijke digitale materiaalthema's (of digitale interpretaties van echte materialen): structuren van zwarte en bronzen lijnen en een reeks panelen in een op meubels geïnspireerde houtlook. Deze thema's worden geprojecteerd op 16 schermen van verschillende afmetingen, inclusief een 49 inch gewelfd scherm onder de soundbar dat is gericht naar de inzittenden van de auto, 29 inch schermen in de portieren en 12 inch schermen in de zonnekleppen.
Peugeot e-LEGEND in 2019 realiteit?En dan de hamvraag. Want het klinkt als toekomstmuziek, maar toch geeft Peugeot hints dat er meer informatie komt in 2019. Kondigen ze dit jaar productieplannen aan met de e-LEGEND? 'We saved the best for 2019. Stay tuned for more thrills' zo sluit de commercial af. Wij zijn benieuwd. Want zowel elektrisch als autonoom rijden wordt dankzij Peugeot wel echt een feestje. Zou Peugeot hetzelfde lef als Volvo hebben?
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.