13 december 2018 - Pininfarina is volop in de weer met een veelbelovende elektrische supersportwagen. De aandrijflijn zal het Italiaanse stijlhuis lenen bij Rimac. Dat bouwt al een ongemeen snelle elektrische supercar die vooral bekend is sinds voormalig TopGear-presentator (nu The Grand Tour) Richard Hammond er in Zwitserland mee crashte. Toch wil Pininfarina dat die Kroatische exoot snel vergeten wordt. Na haar aanstormende Battista.
Battista dus. Dat is de naam van de naderende Pininfarina EV, voorzien van een aandrijflijn met naar verluidt een vermogen van " hou je vast " 1.900 pk bij 2.300 Nm aan trekkracht. Dat zo'n elektrisch hypercar omwille van de beresterke accu niet de lichtste kan zijn, maakt met dergelijke cijfers niets uit. De Italianen mikken op een acceleratietijd van minder dan 2 seconden. Dat is sneller dan een Formule 1-racer. En hij moet harden kunnen dan 400 km/h. Oftewel, Bugatti-territorium.
Snelste en duurste
Pininfarina zegt dat het de krachtigste en snelste in Italië ontwikkelde en getekende sportwagen ooit wordt. Het wordt ook één van de duurste. Reken op zo'n € 2 miljoen de stuk, en er zullen niet meer dan 150 exemplaren gebouwd worden. 50 exemplaren worden toegewezen aan de VS, even zoveel aan Azië en het Midden Oosten en 50 aan Europa.
Eerbetoon
Vanwaar Battista? Goede vraag, want wie een beetje bekend is met Pininfarina weet dat haar modelnamen niet zomaar uit de lucht komen vallen. Zo ook deze niet. Sterker, een grotere eer had het tekenhuis en coachbuilder niet kunnen brengen aan z'n oprichter, Battista 'Pinin' Farina. Een beetje zoals Ferrari deed met de Enzo. Een mooi gebaar, al had meneer Farina waarschijnlijk nooit durven dromen dat zijn naam op een EV zou worden geplakt.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.