13 december 2018 - Verwarmbare zetels, automatische klimaatregeling en tegenwoordig ook al vaker een eveneens te verwarmen stuurwiel en middenarmsteun of zelfs een standkachel. Je zou toch menen dat de automobilist er al behoorlijk warmpjes bijzit in een moderne auto. 'Nog niet genoeg', vindt Ford. Waarom zou het anders aan een verwarmbare autogordel werken?
In een koude auto stappen is nooit leuk. Maar dat is tegenwoordig welhaast verleden tijd door allerhande interieur-oppervlakken waarachter een actief kacheltje schuilt. Eigenlijk zou een standkachel al voldoende zijn om na een koude nacht niet in een dito auto te hoeven stappen. Eenmaal op bedrijfstemperatuur valt het interieur ook zonder al die gadgets wel warm te houden. Alhoewel, met de opkomst van de EV gaat die vlieger niet op.
Afijn, voor sommigen kan het à¼berhaupt niet warm genoeg zijn in de auto. Zodra het kan, gaat de boel op standje vlammen. Waarschijnlijk is het ook dat type automobilist annex autokoper dat wel heil ziet in de verwarmbare autogordel waarvoor Ford een octrooi heeft ingediend bij het U.S. Patent & Trademark Office.
Verwarmingsdraad
Liefst 31 pagina's telt het patentdocument. Het zal nodig zijn kennelijk, maar de werking van de verwarmbare autogordel waaraan Ford werkt, is in feite zeer vergelijkbaar aan dat van de verwambare stoelen of voorruit. Er loopt gewoon een verwarmingsdraad doorheen.
Altijd afwachten
Of Ford ook echt van plan is om verwarmde veiligheidsgordels te maken, is verre van zeker. Vaak registreren automerken patenten louter om ervoor te zorgen dat iemand anders er niet mee aan de slag kan. Of omdat je niet weet wat later nog nuttig zal blijken. De eerste keer dat een verwarmd stuur werd voorgesteld, werd er wellicht ook maar raar gekeken.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.