12 december 2018 - De allereerste Porsche Taycan moet medio 2019 nog van de band rollen. Daarmee is de Taycan de eerste echt elektrische auto van Porsche. Maar uitlevering aan kopers van het eerste uur is er dan nog altijd niet bij. Sterker, wie nu aansluit in de rij, zal waarschijnlijk pas kunnen rijden tegen het naderen van 2022. Zo groot is de vraag naar de Porsche Taycan.
Porsche was van plan om zo'n 20.000 elektrische Taycans op jaarbasis te bouwen. Dat aantal is inmiddels al bijgesteld. Samen met de Taycan Cross Turismo zou de productie nu al kunnen oplopen tot 30.000 eenheden op jaarbasis. De Porsche-fabriek in Zuffenhausen, die de sportieve elektrische auto zal bouwen, krijgt daarvoor een peperdure nieuwe flexibele assemblagelijn en laklijn. Dat wijst op het vertrouwen in de Taycan. En dat komt niet uit de lucht vallen.
Populair in typische 'elektrische auto-landen'Op de autoshow van Los Angeles liet Porsche zich ontvallen dat de eerste productieslot van de Taycan al compleet is vergeven als iedereen die reeds een reservering en aanbetaling hebben gedaan ook effectief tot aanschaf over zullen gaan. Zo niet, dan komen er een paar productieplekken vrij, maar de verwachting is vrijwel nihil dat Porsche een voorschot zal hoeven terugbetalen. Frankrijk en Noorwegen zijn markten waar het storm loopt, maar ook in Nederland en bij onze zuiderburen doet de elektrische Porsche goede zaken.
Noorwegen nu al Taycan-fan
Exacte cijfers voor onze markt konden we niet bemachtigen. Maar in het elektrische auto-gekke Noorwegen, waar Porsche jaarlijks zo'n 600 auto's verkoopt, plaatsten reeds 3.000 mensen een bestelling. Allen betaalden ze € 2.000 voor dat recht.
Tesla moet slikkenHet verhaal wordt nog beter voor Porsche wanneer het achterhaalt waar die klanten vandaan komen. Normaliter zijn de meesten die voor het eerst een model van het merk uit Zuffenhausen kopen afkomstig van de traditionele Duitse luxemerken. Het vaakst wordt een Audi ingeruild, gevolgd door BMW en Mercedes. Maar, zo beweert Porsche, in het geval van de Taycan staat Tesla met stip op één.
Alleen nog elektrische Porsche's vanaf 2027Een spectaculaire verkoopstart staat overigens niet garant voor het succes van een product of strategie op lange termijn. Er waren in het verleden voldoende auto's die hun carrière begonnen met zeer voortvarende marktcijfers, om vervolgens weg te deemsteren in de vergetelheid. Het is voor Porsche zaak om de huidige interesse in z'n elektrische auto om te zetten in een vraag op lange termijn. Er hangt heel wat van af, want het merk heeft al beslist vanaf 2027 alleen nog elektrische auto's te maken.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.