15 november 2018 - Wie denkt dat roestende auto's iets is uit de tijd van het cassettebandje en daarvoor, heeft het mis. Ook moderne auto's corroderen nog altijd. Sterker, roest komt nog dermate vaak voor dat het Zweedse onderzoeksbureau Swerea weleens wilde weten welke recente modellen daar het minst en welke het meest tegen bestand zijn. Het Duitse Autobild was er vervolgens als de kippen bij om de resultaten te publiceren.
BMW i8-eigenaren maak je geen zorgen. Jullie hybridebolide komt niet voor in het overzicht van snelst roestende moderne auto's. De foto is slechts ter illustratie; het gaat hier om een wrap. Sowieso blijken nieuwe(re) BMW's in het algemeen prima beschermd te zijn tegen corrosie. Audi en Renault hebben hun preventiemiddelen tevens goed voor elkaar. Welke merken er bekaaid van afkomen? Om dat inzichtelijk te maken is er gewerkt met een sterrenranking. Hoe meer sterren, hoe beter.
5 sterren: Audi A8, Audi A6, Mercedes S-klasse, Renault Espace.
4 sterren: Audi A4 (Avant), BMW 1-serie, Lexus LS 500h, Mercedes A-klasse, Opel Insignia Country Tourer, Renault Megane ST, Seat Arona, Volkswagen Golf, Passat Variant en Tiguan.
2 sterren: Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai en Subaru XV.
Oorzaak? Voor dit onderzoek werd niet alleen gekeken naar de mate van bescherming tegen corrosie, ook werden koetspanelen expliciet gedemonteerd en holle ruimten in de auto's geïnspecteerd per endoscoop. Best grondig dus.Gelukkig kreeg geen enkele onderzochte auto slechts 1 ster. Niettemin is het duidelijk en schrijnend tegelijk dat roest nog altijd vaker voorkomt dan je allicht had gedacht. In best serieuze mate, al zijn moderne auto's wel degelijk aanzienlijk beter bestand tegen corrosie dan vroeger.Waarom het dan toch nog gebeurt? Eigenlijk vrij simpel: auto's worden alsmaar complexer en daardoor kostbaarder om te ontwikkelen. Om toch enige marge over te houden zal er ergens op beknibbeld moeten worden. Zo ontdekten de onderzoekers onder meer onbehandeld staal, slecht afgedichte naden in het plaatwerk, vocht absorberende geluidsisolatie en afdekplaten waar vuil en vocht zich ophopen en dus roest veroorzaken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.