6 november 2018 - 'Verandering is goed' zegt men weleens. Kan zijn, maar de overgang van NEDC naar WLTP blijft anders een doorn in het oog van de autobranche en diens -verkopen.
Sinds 1 september 2018 heeft WLTP het stokje overgenomen van NEDC. Een nieuwe meetmethode dat tot eerlijkere verbruik- en emissiecijfers zou moeten leiden. Met korte 'ei' dus. Want eronder lijden doen de autoverkopen tot dusver. Sowieso in Nederland. Was de overgang naar WLTP in september de schuldige van een flinke terugval, ook in oktober hield de dip aan.
In cijfers Vorige maand verkochten de Nederlandse autodealers tezamen slechts 30.079 nieuwe auto's. Een jaar eerder waren dit er 36.443 stuks, en dat betekent een daling van maar liefst 17,5 procent. Over het gehele jaar bezien staat de teller nu op ene totaal van 389.444 nieuwe auto's. Dat is nog altijd 8,4 procent meer dan over de eerste tien maanden van 2017, maar de procentuele plus slinkt sinds september. Die gedroomde 465.000 over gans 2018 wordt niet gehaald als dit zo doorgaat.
Volkswagen fier aan kop Ondanks het struikelblok dat WLTP heet, blijft Volkswagen de beste zaken doen. Het Duitse merk heeft tot dit jaar dusver ruim 44.000 duizend auto's in ons land verkocht, goed voor een marktaandeel van 11,4 procent. De nummer twee, Renault, moet het doen met 35.048 nieuw verkochte auto's en daarmee 9,0 procent marktaandeel. Opel staat op drie met 8,4 procent marktaandeel dankzij stabiele maandelijkse verkopen. In oktober kwamen er weer 2.287 Opels bij op geel kenteken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.