Nederlands bedrijf grijpt opnieuw mis bij mega-order Defensie
24 oktober 2018 - Mercedes-Benz boert goed aan de Nederlandse overheid. Kreeg de Duitsers eerder al een order van liefst 2.300 B-klasse's en 600 Vito's toegewezen, nu komen daar nog eens +500 G-klasse's bij. Deze zijn bestemd voor Defensie.
Defensie staat op het punt 515 exemplaren van de G-klasse te bestellen bij Mercedes. De G's zijn met name bedoeld voor de Luchtmobiele Brigade en worden geleverd in drie varianten: gevechtsvoertuig, logistiek voertuig en een versie voor het vervoer van gewonden.
Te land, te water en door de lucht Een van de gestelde eisen is dat het nieuwe vervoer van onder andere de Nederlandse commando's onder een Chinook-transporthelikopter te vervoeren valt, in een zogenoemde underslung. Voor de gevechtsuitvoering is tevens als voorwaarde gesteld dat die ook aan boord van de Chinook is te verplaatsen. De voertuigen waarvoor de Mercedes G-klasse als basis dient kunnen dit.
Frustratie bij Nederlandse concurrent Uiteraard was Mercedes-Benz niet de enige partij die graag deze mega-order had willen binnenslepen. Het in Tiel gevestigde Defenture dong ook mee. Met een voertuig dat mede door mensen uit de praktijk is ontwikkeld, leden van het Korps Commandotroepen zelf.Defenture meent een beter uitgedacht voertuig, Vector gedoopt, te hebben dan Mercedes maar zag de bui eigenlijk al hangen. 'De goedkoopste prijs lijkt keer op keer de doorslaggevende factor bij Defensie', zei Henk van der Scheer van Defenture eerder in gesprek tegen AD.nl. 'Dat is op zich een fijn idee voor de belastingbetaler, maar zou Defensie niet juist voor een product moeten kiezen dat is uitgedacht met onze eigen militairen, dat hier wordt gebouwd, serieuze exportkansen heeft en daarmee voor meer nationale werkgelegenheid en inkomstenbelasting zal zorgen? Ook als het Nederlandse fabricaat niet het goedkoopste is.'Defenture staat hierin niet alleen. Ook trokken VDL en DAF al aan de bel na het verliezen van een grote Defensie-order aan respectievelijk het Britse Marshall Aerospace (mobiele containers ) en Zweedse Scania (trucks).
Vanaf 2021 in actie Defensie pareert het baalgedrag van de verliezers door aan te geven dat Mercedes een prijs op tafel heeft gelegd dat 'vele tientallen miljoenen euro's lager lag dan de overige aanbiedingen' en de gekozen G-klasse wel degelijk ook goed zal zijn voor de lokale economie en werkgelegenheid. 'Nederlandse bedrijven zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling en productie. Verder worden ze de komende 10 jaar deels onderhouden door het Nederlandse dealernetwerk van Mercedes-Benz', aldus Defensie. Als alles volgens plan verloopt, komen de speciale G's dan ook vanaf 2021 in actie.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.