zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Taycan markeert grondige ommezwaai bij Porsche

 

16 oktober 2018 - Ook Porsche is helemaal om, en de voorbereidingen voor de massaproductie van haar eerste volledig elektrische model, de Taycan, markeren de enorme ommezwaai naar elektrificatie bij het merk. 'Tegen 2025 verwachten we dat minimaal de helft van de verkochte auto's geheel elektrisch aangedreven zal zijn', aldus topman Lutz Meschke. Een ontwikkeling die nu al zo'n 1.200 nieuwe banen heeft opgeleverd met dank aan de Taycan.

De Taycan brengt wat teweeg bij Porsche. De vol-elektrische vierdeurs-coupé zorgt voor miljarden euro's aan investeringen, het moeten aantrekken van honderden medewerkers, een gloednieuwe productielijn en een stormvloed aan nieuwe kennis en kunde in het hele bedrijf. Zo zouden er al 10.000 bestellingen voor de Taycan zijn binnengekomen.



5 op de 10
En dit is nog maar het begin. Tegen 2025 is de verwachting dat één op de twee verkochte Porsches elektrisch is. Dat betekent aanzienlijke investeringen in de ontwikkeling en infrastructuur, maar ook in de opleiding van werknemers. 'Niettemin blijft het strategische doel van een bedrijfsrendement op verkopen van ten minste 15 procent bestaan. Naast efficiënte processen gaan inkomsten uit digitale producten en services steeds meer meetellen voor ons economisch succes', zegt Meschke, vice-voorzitter van de raad van bestuur en Chief Financial Officer van Porsche.

'De witte motor'
De tot dusver enkel in maagdelijk wit gepresenteerde Taycan wordt straks gebouwd in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. De introductie ervan creëert daar 1.200 nieuwe banen, waarmee het een van de grootste jobmotoren is in de geschiedenis van Porsche. Maar deze 'witte motor' markeert tevens het einde van de traditionele lopende band bij het merk. Met de zogenaamde Flexi-lijn is Porsche naar eigen zeggen de eerste autofabrikant die gebruikmaakt van onbemande transportsystemen die in de productielijn worden geïntegreerd. Daarmee worden de voordelen van het traditionele productieproces gecombineerd met de flexibiliteit van veelzijdige montage.Verder maakt Porsche het mogelijk om het aantal werkcycli met dezelfde hoeveelheid ruimte te verhogen. Bovendien is het productieproces van de Taycan geheel CO2-neutraal, met het doel om in de toekomst een fabriek zonder milieu-impact te realiseren.

Supersnel laden
De hypermoderne 800 Volt-batterij van de Taycan kan in slechts 4 minuten worden opgeladen. Ook dit vergt nieuwe, krachtigere snellaadsystemen. Ook daarvan is de ontwikkeling momenteel in volle gang. Met de 'Porsche Mobile Charger Connect' is de Taycan straks thuis snel en comfortabel tot 22 kW op te laden tijdens de nachtelijke uren, eventueel via inductief laden.Verder draagt het merk uit Zuffenhausen tot eind 2019 bij aan de bouw van vierhonderd Europese snellaadstations die ieder tot 350 kW kunnen leveren. Porsche doet dat samen met Audi, BMW, Daimler en Ford binnen de joint venture IONITY.Daarnaast is Porsche van plan om voor de marktintroductie van de Taycan meer dan tweeduizend oplaadpunten te installeren op toeristische bestemmingen in twintig markten, waaronder hotels.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10