Mosterd na een zomerse maaltijd: Ferrari 488 Pista Spider
28 augustus 2018 - Wij weten niet hoe het bij jullie zit. Maar zodra de eerste lentestralen de grond raken, stijgt ons verlangen naar een verkoelende cabriolet. Helemaal gedurende zo'n fantastische zomer als die van dit jaar. Maar wat doet Ferrari? Dat schuift nu pas de 488 Pista Spider naar voren.
LaFerrari Aperta, de Portofino, de 'gewone' 488 Spider en nu de 488 Pista Spider; Ferrari presenteert haar open paradepaadjes telkens wanneer de zomer over z'n hoogtepunt is, de dagen weer korter worden en de mobiele airco zowat weer in de kast opgeborgen kan worden. Vreemde timing. Al maakt het de 488 Pista Spider natuurlijk niet minder begeerlijk. En dat zal dan ook geheid de reden zijn dat Ferrari een broertje dood heeft aan een beter uitgekiend introductiemoment; haar modellen verkopen toch wel.
Nagenoeg even snel Net als de gesloten 488 Pista doet de Spider-versie het met een brutale 3,9 liter V8 met twee turbo's. Een blok die 711 pk en 770 Nm trekkracht weet op te wekken. Hiermee zou de auto in amper 2,85 seconden de 100 km/h doorbreken, wat net zo snel is als de versie met vast dak. Bijna 8 tellen na stilstand rij je er al 200 km/h mee en dat is een te verwaarlozen vier tiende langzamer dan met de eerder gelanceerde gesloten variant. De wegklapbare dakconstructie straft de 488 Pista Spider namelijk met een meergewicht van 90 kilogram. Het totaalgewicht ligt op 1.377 kilogram " wat overigens nog altijd zeer weinig is voor een achtcilinder-aangedreven supercar. Mede hierdoor draait de Spider de hand niet om voor een top van 340 km/h.
Furieus uiterlijk Rollen doet de Pista Spider op exclusieve, lichtgewicht 20 inch wielen. Daaromheen liggen Michelin Sport Cup 2-banden die eveneens veel lichter zijn dan conventionele exemplaren. Veertig procent maar liefst, dankzij een karkas uit koolstofvezel. Deze lagere onafgeveerde massa draagt vervolgens bij aan scherpere (bocht)prestaties.Sowieso klieft de 488 Pista Spider als een malle door de wind middels een koets waarvan de aerodynamica volledig is geoptimaliseerd. Zo is de frontsplitter veel agressiever vormgegeven dan bij de reguliere 488 Spider, evenals de motorkap. Aan de billen is nauwelijks gesleuteld, maar de Pista Spider beschikt wel over een specifieke afdekplaat van de furieuze V8. Kopen? Dat kan waarschijnlijk in de aanloop naar de lente van 2019. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.