zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen Golf GTI is zoveelste slachtoffer van WLTP

 

20 juli 2018 - Voor wie het heeft gemist: de ouderwetse en nogal onbetrouwbare NEDC-meetmethode voor verbruik- en uitstootcijfers van auto's wordt vervangen door de WLTP-cyclus. Die nadert de praktijk beter. De omschakeling heeft nogal wat voeten in aarde bij autofabrikanten en betekent voor diverse modellen dat ze de handdoek in de ring moeten gooien. De Volkswagen Golf GTI is één van de slachtoffers.

De WLTP-meetmethode is over enkele maanden definitief van kracht. De Europese auto-industrie zit zodoende in de stress momenteel. Het ganse bestaande modellengamma moet voor 1 september 2018 de nieuwe testcyclus hebben doorlopen, en aangezien de CO2-waarde daarbij negen van de tien keer hoger uitvalt dan onder de NEDC-cyclus, heeft dit gevolgen voor de prijsstelling. Soms zelfs zo sterk dat autofabrikanten besluiten het model maar compleet te schrappen uit de prijslijst. Volkswagen doet dat ook bij diverse motor-model-combinaties; van de Up! tot de Caddy. Maar het meest opvallende slachtoffer is toch wel de Golf GTI.



Troost
De vaandeldrager die sneuvelt, dat is toch wel jammer. Dat vindt ook Volkswagen. Maar in huilen uitbarsten is gelukkig niet nodig. De 210 pk sterke Golf GTI mag dan uit de verkoop zijn gehaald, gasgeven kan nog altijd met de Performance-uitvoering, en die levert 245 pk. Opmerkelijk aangezien beide GTI's beschikken over een schier identieke 2.0 liter viercilinder-turbomotor.Zelfs de nog te lanceren Golf GTI TCR, goed voor 290 pk, blijft aan. Net als de Golf R en dat is des te vreemder, want die heeft 10 pk moeten inleveren onder de WLTP-meting om aan te kunnen blijven. En daarmee levert 'ie, hetzij gekoppeld aan vierwielaandrijving, voortaan evenveel vermogen als de zojuist genoemde TCR.Het lijkt er dus sterk op dat de Duitsers het leveringsgamma aanpassen om hun uitstootgemiddelde (nog zo'n regeltje van Europa) en daarmee alsnog een uitgekiende verkoopmix proberen aan te bieden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10