29 mei 2018 - De op een na grootste wens van veel EV-rijders is eindelijk beschikbaar: het draadloos kunnen opladen van hun elektrische auto. Vereiste is wel dat ze BMW gaan rijden, dat de primeur heeft.
Wens nummer één van zowat iedere EV-rijder is natuurlijk een veel grotere actieradius dan de 200 à 250 kilometer die de gemiddelde elektrische auto nu biedt. Bij de nieuwste generatie EV's begint het er al meer op te lijken, en de volgende hoop is gevestigd op meer technisch gemak om de accu's telkens weer vol te krijgen voor de volgende rit. Elke keer de stekker insteken en hem er bij het vertrek weer uithalen is namelijk zo'n gedoe. Een draadloos laadsysteem kan dat verhelpen. BMW is de eerste fabrikant die zo'n draadloos oplaadsysteem beschikbaar stelt, en wel op de 530e iPerformance. Geen EV zowaar, maar een plug-in hybride.
Grondstation Het systeem maakt gebruik van een grondstation dat je in je garage of op je oprijlaan legt. Onderaan de auto zit een ontvanger. Het enige wat je hoeft te doen is boven het grondstation parkeren en de accu's van de 530e iPerformance zijn weer vol na zo'n 3,5 uur inductieladen.
Nederland voorin de rij BMW levert het draadloze oplaadsysteem vanaf juli. Duitsland krijgt voorrang, maar al snel zal het ook verkrijgbaar zijn in de VS, Groot-Brittannië, Japan en China. Ook Nederland staat voorin de rij, aldus BMW. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.