Analyse: autonome auto blijkt gat in de advertentiemarkt
22 mei 2018 - De auto-industrie zou de zelfrijdende auto niet zo stevig omarmen als deze de kassa's niet nog wat harder laat rinkelen. Als 'bestuurder' heb je immers meer tijd om nog meer centen te spenderen. Bereid je dus maar alvast voor op heel wat (verborgen) advertenties in het infotainmentdisplay.
Abonnementen, huurservices of allerlei zogenaamd handige of vermakelijke apps; marktonderzoeksbureau UBS denkt dat zelfrijdende auto's tegen 2030 elk jaar voor minstens € 2.000 miljard (neen, géén tikfout) extra omzet kunnen zorgen.
Goud voor Google Ruim 70% daarvan zou afkomstig zijn van producten of diensten die mensen tijdens hun reistijd aankopen. En er is ook ruimte voor extra advertenties. De extra opportuniteiten voor advertenties zouden elk jaar bijna een half miljard euro kunnen opleveren. En internetgigant Google zou daar de grootste winnaar van zijn, zegt UBS, want het zou meer dan de helft daarvan op z'n rekening kunnen schrijven.
Hopen op Netflix Wat de precieze waarde van de extra diensten wordt, is nog onduidelijk, maar dat het om aanzienlijke hoeveelheden kapitaal gaat, is duidelijk. UBS is immers al lang niet meer de enige die tot deze conclusie komt. Bij deze doen we dan ook een oproep aan Netflix. Die zou deze lucratieve opdringerigheid kunnen tackelen, maar of de streaminggigant daardoor ooit een voet tussen de deur krijgt bij autofabrikanten...? Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.