9 mei 2018 - In het kielzog van de gelijknamige M2 presenteert BMW de M5 Competition. Bedoelt voor zij die de 'normale' versie nog niet straf genoeg vindt.
Hij belandde al vroegtijdig op straat door een enthousiasteling werkzaam bij de Australische tak van het merk. We hebben het over de BMW M5 Competition. De versie die de Duitsers op de markt keilen omdat de reguliere M5 nog niet dynamisch genoeg was. De acceleratie naar 100 km/h daarvan luidt immers 3,4 seconden. Die van de 625 pk en 750 Nm sterke Competition? Die doet het nog een tiende beter. Op de spurt naar 200 km/h is het verschil groter, te weten drie tiende van een seconde. Vanuit rust zit je al na 10,8 seconde op deze snelheid. Vloer het gaspedaal nog wat langer en pas bij 300 km/h houdt de M5 Competition op met versnellen. Luider brullen kan de V8 ook, dankzij een M-sportuitlaatsysteem. Wel eerst de knop van het M Sport Sound Control indrukken.
Individual Shadow Line Om zich visueel te onderscheiden legt de BMW M5 Competition het accent op zwarte details, Individual Shadow Line genaamd. Zwarte 'nieren' van de grille bijvoorbeeld, maar ook een dito achterklepspoilerlip en diffuser. De 20 inch lichtmetalen wielen zijn al net zo sinister, al zorgen gelakte remklauwen voor enig kleur.Nog meer opsmuk? Jazeker, maar BMW houdt het subtiel met slechts een vleugje alcantara, speciale vloermatten, een biesje hier en een extra logo daar. Interessanter is het aangepakte onderstel met kortere, straffere veren, een hoger camber en andere spoor- en stabilisatorstangen aan de achterzijde. De M5 Competition zou hierdoor nog strakker sturen. Een sperdifferentieel tussen de achterwielen maakt de verhoogde rijsensatie compleet.De BMW M5 Competition is vanaf de zomer bestellen. Een prijs volgt nog, maar reken op zo'n tien mille extra ten opzichte van de 160 mille kostende M5.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.