10 april 2018 - Dit is 'm dan: de gloednieuwe Focus! Perfect getimed door Ford, want de uitgezwaaide generatie, die stamt uit 2011, begon best wel gedateerd te geraken. Niettemin heeft 'ie het voortreffelijk gedaan. Toch hoopt Ford het met de nieuwe, die groter, slimmer en " in onze ogen " fraaier is, het nog beter te doen. Om dat te benadrukken stelt het merk de nieuwe Focus meteen in viervoud voor: als hatchback, sedan, Wagon en avontuurlijke Active.
Tijd voor een nieuwe Ford Focus. En dat zie je er meteen van af. Niet zozeer aan het formaat, want dat blijft nagenoeg gelijk. Wel aan het design " dat scherper en dynamischer is afgetekend, maar ook ietwat generieker is geworden " en de gewijzigde proporties.Bovendien ontbreekt voortaan een 3-deurs. Die koetsvariant is verleden tijd. In plaats daarvan gaat de Focus, net als de Fiesta, op de avontuurlijke toer met een 'hoog op de poten' geplaatste Active-uitvoering. Een 5-deurs, ruimtelijke Wagon en vierdeurs Sedan zijn als vanouds van de partij. Nog maar te zwijgen over de diverse uitrustingniveaus, waaronder de specifieke en super-de-luxe Vignale. Kortom, de nieuwe Focus is meteen op volle (oorlog)sterkte. Later volgen uiteraard nog de ST Line, de meer dan vlotte ST en de RS, het feestbeest.
Alles nieuw De Focus is van top tot teen nieuw. Dat betekent ook een geheel nieuw ontwikkeld platform, intern C2 geheten. Dit platform biedt in het geval van de Focus 5 centimeter meer (been)ruimte tussen voor- en achteras en een hele hoop zaken waarmee een stap voorwaarts is gemaakt. Een met 20% verbeterde torsiestijfheid bijvoorbeeld. Of 50% stijvere bevestigingspunten voor de ophanging en een sterk toegenomen passieve veiligheid. Ook de bagageruimte nam toe. Zo valt de Wagon uit te breiden tot een adequate 1.650 liter met de rugleuningen van de achterbank neergeklapt.
Een stap achteruit? Uiteraard prijst Ford de rijeigenschappen van de nieuwe Focus. Op dat gebied heeft het model immers een naam hoog te houden. Er is echter ook een maar. Zo worden de krachtigste motoren nog wel voorzien van een geheel onafhankelijke ophanging (met zowaar een apart geïsoleerd subframe), maar moeten de instappers het nu met iets eenvoudigers doen. Die krijgen namelijk een simpele ophanging met torsiestangen. Strikt genomen is dit een stap achteruit, maar of kopers dit daadwerkelijk gaan merken is maar de vraag.
Meer technologie Een ander ding waar Ford bekend om staat is 'betaalbare technologie'. En dat imago probeert het merk met de blauwe ovaal nog verder te versterken door de nieuwe Ford meer features en gadgets toe te stoppen. Onder andere semiautonoom rijden van het niveau 2 behoort nu tot de mogelijkheden. Dat wil zeggen dat de auto zelf z'n snelheid kan aanpassen, op de rijstrook kan blijven en je als bestuurder daarbij helpt en in druk verkeer z'n snelheid aanpast aan de voorligger. Desnoods tot stilstand.
Luxer en ruimer Een Bang & Olufsen is er voor de audiofiel en voor het eerst is de Focus beschikbaar met een head-up display. Ondanks al deze nieuwigheden oogt het dashboard veel rustiger en overzichtelijker, een stap die Ford, na vele kritieken, eerder al had gezet bij het faceliftmodel van de vorige generatie. Voortaan zijn bijna alle functies ondergebracht in het verbeterde Sync 3-infortainmentsysteem met 8-inch aanraakscherm dat fier boven het dashboard uitsteekt.Wat verder nog wordt beloofd? Mooiere materialen en meer leefruimte voor met name de achterpassagiers. De schouderruimte groeide met bijna 6 centimeter, wat veel is.
Cilinderuitschakeling Onder de motorkop minder groot nieuws. Daar slaan bekende motoren namelijk de klok. Op het benzinepalet prijkt de 1.0 liter Ecoboost-driecilinder met 85, 100 of 125 pk en de grotere 1.5 liter, ook een driepitter, is goed voor 150 of 182 pk. Beide benzines beschikken bovendien over cilinderinschakeling bij deellast waardoor ze zuiniger kunnen draaien. De diesel is natuurlijk niet helemaal verbannen. Er is een 1.5 liter met 95 of 120 pk, maar waarvan het koppel met 300 Nm even hoog ligt. Een tweeliter met de bijnaam EcoBlue tref je bovenaan het dieselgamma. Deze geniet 150 pk en 370 Nm aan trekkracht. Hoe de nieuwe Focus rijdt? Dat hopen we je over drie maanden te kunnen vertellen, wanneer we ermee hebben gereden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.