4 januari 2009 - Enkele maanden geleden toonde Cadillac de opvolger van de SRX. Toentertijd nog in conceptvorm, maar er werd gezegd dat het definitieve model hiervan slechts marginaal zou afwijken. Nu is de nieuwe Cadillac SRX officieel gemaakt en inderdaad zijn de verschillen met het studiemodel marginaal.
Het uiterlijk van de nieuwe Cadillac SRX was dus al zo goed als bekend. Daarover hoeven we dus eigenlijk geen woord meer te reppen. Nieuw zijn echter enkele (technische) details van de Crossover, waarvan alle tijdens zijn officiële debuut op de NAIAS in Detroit zullen worden bekendgemaakt.
Grote SUV
Met een lengte van 4,83, een breedte van 1,91 en een hoogte van 1,67 is de Cadillac SRX een flinke auto. De wielbasis meet 2,81 meter. Hiermee valt de Amerikaanse Crossover in de klasse van de BMW X5, Mercedes-Benz ML-klasse en Volvo XC90. Niet de minste jongens en de strijd om de koper zal dus niet eenvoudig zijn. Ook de technische tweelingbroer van de SRX, de Saab 9-4X, is als concurrent aan te merken. Tenminste, als deze zijn marktintroductie nog mee gaat maken. Onderscheidend ten opzichte van z’n Europese rivalen is de SRX in ieder geval wel met zijn hoekige lijnen en typisch Amerikaanse gelaat. De Crossover met sterk aflopende daklijn oogt hierdoor stoer en dynamisch tegelijk, maar dat doen de eerder genoemde concurrenten ook. Wellicht zijn het de standaard 18 inch lichtmetalen wielen of de optionele 20 inch velgen die de koper vanaf eind 2009 naar de showrooms trekt. Want dan beleeft de SRX zijn showroomdebuut.
Beperkt motorenaanbod
Wat design betreft is de Cadillac SRX zeker niet ondergeschikt aan zijn Europese rivalen. Maar eveneens zo belangrijk om koper naar de Cadillac-showrooms te lokken is een breed aanbod van verkrijgbare krachtbronnen in het vooronder. En daarin is de SRX beperkt. Slechts twee verschillende motoren zijn er leverbaar bij z’n marktintroductie. Beiden betreffen zescilinders met een cilinderinhoud van 3.0 liter of 2.8 liter, waarbij de laatste wordt geholpen door een turbo. Ze leveren respectievelijk 262 pk en 300 Nm en 305 pk en 400 Nm koppel. Standaard zijn de krachtbronnen gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes verzetten, terwijl alle vier de wielen de krachten overbrengen. Tweewielaandrijving is eveneens mogelijk, maar deze versies zullen in een later stadium opgenomen worden in de prijslijst. Prijzen van de nieuwe Cadillac SRX volgen later.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com