29 december 2008 - Enigszins bekend van het tunen van modellen uit de stal van Mercedes-Benz, bouwt Lotec ook een auto onder eigen naam. Luisterend naar de naam Sirius, wist deze supersportwagen in 2001 na enkele modificaties de 400 km/h te bereiken. Nu krijgt het een flinke facelift.
Supersportwagen met minimaal 1.000 pk en 1.100 Nm koppel
Sprint naar honderd in slechts 3,8 seconden; 200 km/h in 7,8 seconden
Topsnelheid meer dan 400 km/h, afhankelijk van vermogen
Prijs op aanvraag
Ondanks z’n duizelingwekkende prestaties heeft de Lotec Sirius nooit de bekendheid verkregen die het wellicht verdiende. Ruim voordat iedereen een poster van de Bugatti Veyron boven z’n bed had hangen wist ontwerper en bouwer Kurt Lotterschmid een bolide neer te zetten die in ‘standaard’ trim een topsnelheid van 400 km/h naderde. Middels een paar extra modificaties aan de Sirius was het zelfs in staat deze magische grens te overschrijden. Hoog van de toren heeft Lotterschmid dit echter nooit geschreeuwd, terwijl het toch echt wel noemenswaardig was en is. Nu heeft Lotec voor 2009 een upgrade voor de Sirius in gedachten en wie zijn wij om dit aan jullie voorbij te laten gaan.
Optisch
De facelift heeft in ieder geval betrekking op de looks van de Sirius, zoals we op de computerschetsen kunnen zien. Het eerste model gaat alweer sinds 2001 mee en ziet er toch wat gedateerd uit. De vernieuwde Sirius daarentegen is weer helemaal bij de tijd met zijn agressieve front en enigszins Lamborghini-achtige achterkant. Erg mooi is nog steeds dat enorme glasoppervlak, dat zich bijna helemaal rondom de inzittenden bevindt. De achterspoiler is op de schetsen verdwenen, wellicht komt daarvoor een uitschuifbaar exemplaar voor in de plaats. We wachten het nog even af, totdat we het productiemodel voorbij zien komen.
Nog meer power?
Of er onderhuids ook wijzigingen gaan plaatsvinden weten we nog niet, maar dat gedeelte is allesbehalve ouderwets te noemen. Begin dit millennium was Lotec zijn tijd al ver vooruit en vandaag de dag kan het nog steeds meer dan uitstekend meekomen met de snelste jongens van de supersportwagenklas. De Sirius weet 1.000 pk (1.200 pk bij een hogere turbodruk) en koppel van 1.100 Nm (1.320 Nm maximaal) op te wekken. Dit alles wordt geperst uit een 6.0 liter V12-blok van Mercedes-Benz en overgebracht op alleen de achterwielen. Een 6-bak en sperdifferentieel verzogen de krachtsoverbrengingen.
Volledigheid
Voor de volledigheid nog even wat cijfers. In 3,8 seconden wordt de spurt naar 100 km/h afgeraffeld, terwijl de versnelling naar 200 km/h slechts 7,8 duurt. De topsnelheid is al genoemd en bedraagt afhankelijk van het vermogen net geen of ruim 400 km/h. Het gewicht van de Lotec Sirius blijft dankzij het gebruik van koolstofvezel en andere peperdure en lichte materialen maar 1.280 kilogram. Naast een hardcore sportwagen is de Sirius ook redelijk goed te gebruiken voor alledag, met aan boord een luxueus afwerkingsniveau en comfortverhogende zaken als klimaatregeling en cruise control.