6 maart 2018 - Skoda presenteert in Genève haar derivaat op de Seat Arona, de Vision X. De verwantschap tussen de beide compacte SUV's is overduidelijk, dus laten we het daar niet al te lang over hebben. De techniek is des te interessanter.
De Skoda Vision X beschikt over twee elektromotoren én een 1.5 liter turbomotor. Kortom, een hybride. Tot zover niets nieuws onder de zon. Dat verandert als we je vertellen dat die turbomotor niet alleen op benzine rijdt, maar ook prima zijn werk kan doen op aardgas. Ja, je leest het goed: Skoda combineert elektriciteit, aardgas en benzine onder één motorkap. En dat is wel bijzonder!
130 pk De viercilinder met turbo levert 130 pk en genereert 250 Nm koppel. De elektromotor op de vooras helpt bij de aandrijving van de voorwielen, terwijl de tweede elektromotor de achterwielen aandrijft. De accu wordt opgeladen door te remmen en te rijden en is in theorie dus nooit leeg. Het is overigens maar een bescheiden accupakket, want je kunt slechts twee kilometer volledig elektrisch rijden.
650 kilometer Indrukwekkender zijn de verbruikscijfers, want de Skoda Vision X kan 650 kilometer halen op een tank. Met LPG als aantrekkelijk geprijsde brandstof kan je dus voor een paar tientjes weer vrolijk vele kilometers maken. Tel daarbij op dat je slechts 89 gram CO2 per kilometer uitstoot en je krijgt een nog grotere glimlach op je gezicht.
Elektrisch skateboard Misschien nog wel toffer: in de kofferbak van de Vision X liggen twee elektrische skateboards, twee helmen en een drone voor je klaar. Ideaal als je niet voor de deur kunt parkeren, maar wel snel door wilt. Toegegeven, het is misschien niet direct een reden om voor een bepaalde auto te kiezen, maar leuk is het zeker.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.