29 december 2008 - Jaguar introduceert een nieuwe 3.0 liter V6 commonrail diesel voor de XF en daarmee zwaait de 2.7 liter V6 af. Er zijn twee vermogensvarianten leverbaar; met 240 pk en 500 Nm koppel en als 275 pk en 600 Nm sterke Diesel S. Prijzen beginnen bij net geen 70.000 euro.
Een belangrijk kenmerk van de nieuwe motor is het parallel geschakelde, sequentiële turbosysteem. De motor levert mede hierdoor over het gehele toerenbereik een hoog koppel. Zo ligt het koppel vanaf 1.500 tpm maar liefst ruim zestig procent hoger dan bij de 2.7 liter V6 Diesel. Bij normale rijomstandigheden - zoals bij constante snelheden - is alleen de eerste, primaire turbo actief. Deze heeft een variabele geometrie. De tweede, secundaire turbo is kleiner dan de primaire en is onder de genoemde omstandigheden inactief. Wanneer het toerental echter boven de 2.800 tpm uitkomt, wordt de secundaire turbo geactiveerd wat resulteert in een flinke toename van de trekkracht.
De cijfers
De nieuwe 3.0 liter dieselmotor is standaard gekoppeld aan een zestrapsautomaat en in combinatie daarmee sprint de XF Diesel S in 6,4 seconden naar de honderd en heeft het een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De iets minder krachtige variant doet het ook niet slecht met een acceleratie naar 100 km/h in 7,1 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Ondanks hun hogere vermogens zijn de nieuwe oliestokers zuiniger dan de 2.7 liter V6-diesel. Beiden hebben een gemiddeld brandstofverbruik van 6,8 l/100 km en dit is een verbetering van 12 procent ten opzichte z’n voorganger. De CO2-emissie bedraagt 179 g/km.
Prijzen
Meteen bij de introductie van deze nieuwe dieselmotor heeft Jaguar de prijzen bekendgemaakt. Prijzen beginnen vanaf € 69.340,- voor de Jaguar XF Diesel in Luxury-uitvoering. De Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel S met 275 pk, eveneens in Luxury-uitvoering, is verkrijgbar vanaf € 72.140,-.