28 februari 2018 - Audi stelt de gloednieuwe A6 voor. Op de Autosalon van Genève valt alweer de vijfde generatie voor 't eerst in levenden lijve te bewonderen en vanaf de zomer bij de dealer. Hier de belangrijkste zaken die je moet weten.
Audi heeft het over de achtste generatie A6. Een leugentje om eigen bestwil, want hoewel z'n voorganger, de Audi 100, in alles van eenzelfde snit was, tellen de drie generaties daarvan natuurlijk niet mee. Afijn, dit terzijde. Wat er daadwerkelijk toe doet is dat de nieuwe A6 op alle fronten z'n directe voorganger moet overtreffen. Vanaf de buitenzijde, het exterieur, zie je dat wellicht niet meteen, maar daar doen we niet langer over; we kennen dit van Audi, ondanks de herhaaldelijke belofte het over een andere boeg te gooien. Ooit"¦
Interieur Qua formaat verandert er ook weinig. De nieuwe A6 meet 4,94 meter in lengte, 189 meter in de breedte en is 1,46 meter hoog. Centimeterwerk. Ook de wielbasis is nagenoeg ongewijzigd met 2,92 meter. Niettemin claimt Audi dat de binnenruimte erop vooruit is gegaan dankzij het modernere platform waarop de A6 staat en een efficiëntere indeling van het meubilair.
Inparkeren op afstand Over dat laatste gesproken. Dat is krek eender aan dat van de A7 Sportback. Strakke lijnen en digitale technologie voeren de boventoon. Audi claimt zelfs dat de nieuwe A6 de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse de baas is voor wat betreft snufjes en noviteiten.Zo is er onder meer Parking Pilot en Garage Pilot beschikbaar, systemen die de A6 automatisch in en uit een parkeerplaats of garage kunnen laten rijden. Je behoeft daarvoor niet eens achter het stuur te zitten; de bediening verloopt via de speciale myAudi-app. Ook nieuw is het City Assist Package en het Tour Assist Package, dat een meer economische rijstijl ondersteunt.Standaard op de nieuwe A6 is MMI-navigatie. Een luxere versie daarvan is optioneel. Op het bovenste 8,6 inch grote display valt het infotainment te raadplegen, het onderste centrale scherm geeft de airconditioning, de comfortfuncties en de tekstinvoer weer. Functies via spraak bedienen kan ook.
Mild hybrid Onderhuids maakt de nieuwe A6 stappen door al de verkrijgbare motoren te koppelen aan Audi's nieuwe mild hybrid-technologie. Dit houdt in dat een startgenerator (BAS) samenwerkt met een ingebouwde lithium-ion-batterij. Volgens de Duitsers vermindert deze MHEV-technologie het brandstofverbruik met maximaal 0,7 liter per 100 kilometer. Welke motoren er vanaf de marktlancering beschikbaar zijn? Twee stuks slechts, een benzine en een diesel. Later volgen er meerdere en minder krachtige krachtbronnen. De nieuwe A6 is er namelijk in eerste instantie enkel met een vermogen van +250 pk. Zo geniet de 3.0 liter V6-TSI een vermogen van 340 pk bij 500 Nm en weet de TDI-diesel het te schoppen tot 286 pk en zelfs 620 pk. Met de benzine is het in 5,1 seconden naar de 100 km/h accelereren.
Sportiever stuurgedrag Aast de nieuwe A6 op de status van de 5-serie? Daar lijkt het wel op, want Audi meldt nadrukkelijk dat hun troef in het hoge zakensegment directer, scherper en wendbaarder stuurt dan ooit tevoren. Vierwielsturing is het debet aan, maar zorgt tegelijkertijd voor het nodige comfort en vertrouwen op de lange baan. Al dan niet in combinatie met quattro-vierwielaandrijving uiteraard. Audi produceert de nieuwe A6 in de fabriek in Neckarsulm. Prijzen volgen nog, evenals de supersnelle RS 6 en de extra praktische A6 Avant.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.