Geen ST, wel beresterk diesel voor 'Nederlandse' Ford Edge
22 februari 2018 - Eerder dit jaar stelde Ford de vernieuwde Edge voor. Voorzien van Amerikaanse specificaties. De Edge op deze foto's is de versie voor Europa en ook ons land. En helaas maken daarbij niet alle vernieuwingen de oversteek over de Atlantische Oceaan.
Om maar met het slechtste nieuws in huis te vallen, hebben we dat gehad: de snelle en flitsend ogende Edge ST blijft achter in de US of A. Geen 340 pk sterke V6 met dubbele turbo's dus voor ons. Jammer, maar begrijpelijk. Want ondanks dat de spoeling snelle SUV's hier uiterst dun is, is de vraag naar dit soort auto's dat ook. Ford Nederland ziet daarom geen brood in de Edge ST.
Krachtige diesel Als troost voor het gemis van de ST schuift Ford een krachtige 2.0 liter TDCi-diesel naar voren. Dankzij twee turbo's levert dit blok een hoge 238 pk, gekoppeld aan een 8-traps automaat die middels een draaiknop is te bedienen (een foefje dat het heeft afgekeken bij ex-zustermerk Jaguar?). Voor wie niet zozeer zoveel dieselgeweld nodig heeft, stelt Ford ook een 190 pk sterke variant van hetzelfde blok beschikbaar.
Wel als ST-Line en Vignale Nog een pleister op de wond is het feit dat de facelifte Ford Edge in ons land wel gevoerd zal worden als ST-Line. Een quasi-ST, zeg maar, waarbij je als koper wel de (visuele) lusten van de echte ST geniet, maar niet de lasten (in de vorm van een hoge brandstofverbruik en stevige aanschafprijs). Ook een super-de-luxe Vignale is in de maak voor wie liever chic dan sportief uit de hoek komt. Verwacht de vernieuwde Ford Edge niet eerder dan na de zomer bij de dealer. Prijzen worden in de loop naar de marktlancering bekendgemaakt. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.