22 februari 2018 - "De radicale berline", zo opent Peugeot haar persbericht over de gloednieuwe 508. Het is een gedurfde uitspraak, maar wel eentje die hout snijdt. Het design is ontegenzeggelijk gewaagd, het interieur vooruitstrevend en de technologie die aan boord is van topniveau. Peugeot wil er een statement mee maken in het D-segment. En eerlijk is eerlijk, dat doen ze op papier beslist.
"Een nieuwe visie voor hun grote berline", zo betitelt Peugeot het traject dat ze hebben doorlopen bij de ontwikkeling van de nieuwe 508. Een ontwikkeling die ongetwijfeld niet gemakkelijk zal zijn geweest. Het D-segment is de afgelopen tien jaar sterk kleiner geworden in Europa en de enige merken die er wisten te scoren waren de premium merken. Peugeot wil daar graag een graantje van mee (blijven) pikken en ziet kansen liggen door te verrassen.
Van 4-deurs sedan naar 5-deurs coupé
Met de nieuwe Peugeot 508 stapt de Franse fabrikant af van de klassieke 4-deurs sedan. De nieuwe 508 is namelijk een echte vijfdeurs coupé. Compleet met sterk aflopende daklijn en portieren zonder raamstijlen. Opvallend is het front met de smalle geblokte grille die rechtstreeks van de Peugeot Instinct conceptcar lijkt te zijn overgenomen. De leeuw in het midden van de grille en het 508-logo op de motorkap zijn volgens Peugeot een eerbetoon aan de 504 en 504 Coupé van weleer.
Prikkeling van de zintuigen
Het interieur in de 508 voorzien van de allernieuwste generatie van de Peugeot i-Cockpit. Een compact stuurwiel, een 10 inch touchscreen en een digitaal head-up instrumentenpaneel zijn daar onderdeel van. Als aanvulling op de i-Cockpit is er nu ook i-Cockpit Amplify waarbij je de keuze hebt uit twee 'ambiances': Boost en Relax. Daarbij worden diverse zintuigen geprikkeld. Het zicht wordt beinvloed door aanpassing van de kleur en intensiteit van de sfeerverlichting op de displays, het gehoor met instellingen voor de muziek en dee tast via de multipunt-massage functie in de stoelen.
"De referentie in dit segment" Rijplezier vormde een belangrijke pijler tijdens de ontwikkeling. "Bij PEUGEOT vormt rijplezier een essentieel onderdeel van het eisenpakket voor elke nieuwe auto. Met de nieuwe PEUGEOT 508 hebben we ons niet alleen ten doel gesteld om voorbeeldig rijgedrag te waarborgen, maar ook van het rijcomfort van deze auto DE referentie in dit segment te maken!", zo horen we uit monde van Laurent Blanchet, de directeur van Peugeot.
70 kg gewichtsbesparing Dat rijplezier werd naar een hoger niveau getild dankzij onder meer een gewichtsverlaging van 70 kg, variabele en elektronisch geregeld demping alsook een verder geoptimaliseerde elektrische stuurbekrachtiging.
Zes motoren van 130 tot 225 pk Motorisch is er de keuze uit een zestal varianten. Voor de benzinemotoren kun je kiezen uit een 1.6 PureTech met respectievelijk 180 of 225 pk. Bij de diesels zijn er een 1.5 en een 2.0 BlueHDi met vermogens van 130, 160 en 180 pk. Met uitzondering van de 130 pk sterke diesel zijn alle motoren gekoppeld aan een 8-traps automaat. Een Plug-In hybride staat voor het najaar van 2019 op de planning.
Vanaf september bij de dealers Nieuwsgierig naar de nieuwe 508? De auto staat begin maart te schitteren op de Autosalon van Genève. Liever dichter bij huis kennismaken? Vanaf september zal de nieuwe 508 bij de Peugeot-dealers worden binnengereden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.