8 februari 2018 - Na ruim 4 jaar zal BMW M stoppen met de bouw van de M3. In mei valt het doek voor de geliefde performancesedan. Min of meer genoodzaakt, waardoor de M4 Coupé zonder z'n vierdeurs maatje verder moet.
De productiestop komt namelijk niet geheel vrijwillig volgens Autocar. Aan dat Britse magazine liet BMW namelijk weten dat de M3 niet kan voldoen aan de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), de realistischere opvolger van de beruchte NEDC-meetcyclus waaraan fabrikanten hun verbruik- en emissiewaarden onttrekken.
BMW kiest voor de eieren Het meetsysteem van WLTP benadert het werkelijke praktijkverbruik van een auto veel beter dan de NEDC. Voor diverse auto's valt dit ongunstig uit, waaronder de M3 Sedan. Er is wel een oplossing, dat van een speciaal partikelfilter integreren in het uitlaatsysteem, maar daar heeft BMW geen trek in. Het zou te complex en kostbaar zijn. Dan maar de stekker eruit, meent het Beierse bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan vanaf mei. Bovendien zit de compleet nieuwe 3-serie eraan te komen.
Geduld is een schonere zaak BMW M gunt de technisch identieke M4 kennelijk wel het benodigde uitlaatfilter, want het coupémodel gaat nog wel even door. Waarschijnlijk is de nieuwe 3-serie dan al te koop, aangezien dit niet ongebruikelijk is bij performancemodellen. Hoe lang de M4 Coupé nog verkrijgbaar zal zijn is onbekend. Een nieuwe M3 laat in elk geval nog zeker tot 2020 op zich wachten. Geduld zal dus letterlijk een schone(re) zaak zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.