6 februari 2018 - Na een korte teasercampagne heeft Hyundai in thuisland Zuid-Korea het doek getrokken van de nieuwe Santa Fe. De eerste foto's en details zijn daarmee een feit.
Gut, dat maken we niet vaak mee; designschetsen die een realistische preview tonen van het uiteindelijke productiemodel. Normaliter staan dergelijke schetsen behoorlijk ver van de realiteit. Maar hoe anders is dat bij de nieuwe Santa Fe. De tekeningen die Hyundai daarvan eerder de wereld instuurde lijken als twee druppels water op de grote familie-SUV die in de loop van dit jaar te koop zal zijn.
Opzichtig front Opvallend daarbij is voornamelijk de grille. Die vertoont qua vormgeving niet alleen grote gelijkenis met die van de kleinere Kona, maar is tevens behoorlijk gedurfd ingevuld met niet te missen honinggraad-motief. Ook de uiterst smalle koplampunits springen in het oog. Veel meer dan reepjes lijken het niet te zijn. Wen er maar vast aan, want dit zijn (gedurfde) details die je de komende jaren op tal van Hyundai's zal gaan tegenkomen.
Volwassener interieur Ook het interieur is volledig nieuw ontworpen. Met een dashboard dat volgens onze mening een stuk minder typisch Aziatisch oogt. De opbouw doet namelijk eerder denken een auto van Europese of Amerikaanse makelij (waarbij het infotainmentscherm, de ventilatieroosters en het knoppencluster voor de klimaatregeling elk een meer eigen plek kennen).Ook het kenmerkende V-design bij veel Aziatische dashboards is compleet verdwenen. Misschien is de Santa Fe hierdoor minder herkenbaar als Aziaat, maar in de VS " waar het model grote populariteit geniet " kan dat weleens (nog) gunstiger uitpakken.
Moderner en veiliger En zien we dat nu goed? De klokkenwinkel achter het stuurwiel lijkt voortaan volledig digitaal te zijn. Sowieso is de nieuwe Santa Fe een stuk moderner. Niet alleen wat infotainment betreft, maar zeker ook op het gebied van veiligheid.Zo is de SUV uit te rusten met tal van nieuwe veiligheidssystemen. Het zogenoemde Safe Exist Assist bijvoorbeeld, een systeem dat een waarschuwingssignaal afgeeft als een portier wordt geopend naast een andere of een naderende auto. Dreigt er gevaar, dan vergrendelt de functie de portieren automatisch. Een ander snufje is Rear Occupant Alert. Dit systeem detecteert of er passagiers op de achterbank zitten en attendeert de bestuurder daarop bij het uitstappen.
Nederland is nog onzeker Op het motoraanbod prijkt een 2.0 en 2.2 diesel en een tweeliter benzine. Althans, voor de lokale markt. Of dat ook elders ter wereld zal zijn, is onbekend. àœberhaupt is het nog maar de vraag of de nieuwe Hyundai Santa Fe wel Nederland aandoet vanwege de slinkende vraag naar familie-SUV's in ons land. De mogelijk fikse BPM helpt hierbij niet. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.