16 januari 2018 - De markante Hyundai Veloster (met één portier aan de bestuurderskant en twee aan de andere zijde) blijkt toch een groter succes dan gedacht. Dit is namelijk de nieuwe, tweede generatie. En die is meteen gepresenteerd als zeer sportieve N.
Toen Hyundai begin 2011 introduceerde dacht menigeen: 'Wat een kek ding zo met die asymmetrische koets!' Echter niet veel mensen gingen ook daadwerkelijk over tot aanschaf. In Europa althans, waardoor deze hatchback-coupé (zonder meer een dappere poging van de Zuid-Koreanen) hier vroegtijdig uit de prijslijsten verdween.In de VS daarentegen sloeg het model wel der mate aan, dat Hyundai de Veloster toch een gelijknamige opvolger gunt. Dit is 'm en mocht je deze generatie wél graag op de oprit willen hebben staan, dan heb je pech. Had je 'm eerder maar moeten kopen. De nieuwe Veloster blijft vooralsnog voorbehouden aan Amerika.
Smakelijke N Dat er op dit moment geen plannen zijn voor een Europese lancering heeft ook te maken met het feit dat wij de i30 al hebben. Bovendien is die er ook in N-uitvoering. Sterker, dat is nota bene de allereerste sportieveling onder het N-label, zeg maar Hyundai's equivalent van GTI van Volkswagen. De Veloster N is haar tweede. Met exact dezelfde specificaties als z'n hatchbackbroeder: 275 pk aan boord, uiterst vlotte acceleraties, manuele 6-bak, een straffer en verlaagd onderstel en dat alles gefinetuned op de Nà¼rburgring, zowat het tweede thuis van Hyundai.
Flamboyante i30 Dat de Veloster echt wel wat rebelser is dan de i30 zie je ook terug op de rest van het motorpalet. Ook de gewone motoren zijn namelijk relatief krachtig met 150 en 180 pk, terwijl er ook nog een Veloster Turbo op prijkt met 200 pk. Geen bescheiden 120 of 140 pk dus voor de Veloster, in tegenstelling tot de Europese i30.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.