Audi kon ook in 2017 Mercedes en BMW niet bijbenen
12 januari 2018 - Audi kan nog zoveel niches opvullen of creëren, het lukt maar niet om op de directe concurrentie in te lopen. Ook in 2017 wisten Mercedes-Benz en BMW beduidend meer auto's te verkopen.
Al jaren is Audi het op twee na grootste luxemerk. Maar uit de hoek komen als lachende derde zit er nog lang niet in. Sterker, BMW en Mercedes lopen alsmaar verder uit. Een troost is dat Audi in 2017 wel nog wat beter scoorde dan het jaar ervoor. Een nieuw verkooprecord werd hiermee gevestigd.
De keiharde cijfers Mercedes-Benz doet iets goeds. Heel goed. Want voor de tweede keer op rij mag het naar huis met de titel 'grootste premiumbouwer van de wereld'. Tot 2016 was BMW dat voor een lange tijd, maar zelfs die staat nu met de mond vol tanden hoe Stuttgart het heeft geflikt om 2,29 miljoen auto's te verkopen in 2017. Zelf kwam Mà¼nchen niet verder dan 2,09 miljoen stuks. Weliswaar ook een nieuw verkooprecord, maar toch. Over 2016 scheelde het 'slechts' 80.000 auto's tussen Mercedes en BMW. Nu dus 200.000. Dat is meer dan de ganse jaarproductie van Jaguar! En Audi? Dat perst er met moeite een verkooptotaal van 1,88 miljoen auto's uit. Een toename van nog geen 1%, tegen meerdere procenten bij de directe concurrenten. De hoogste tijd voor een nieuwe A6 misschien? Bij BMW deed de 5-serie het namelijk erg goed met ruim 290.000 verkochte exemplaren. De E-klasse voor Mercedes zelfs nog wat beter met meer dan 350.000 stuks.
Big in China Ook de vraag naar de (deels) elektrische modellen steeg significant. Vooral bij BMW i kan de vlag uit. Voor het eerst kwam de verkoop daarvan boven de 100.000 uit, waarvan het leeuwendeel hybrides is. De belangrijkste markten bleven de VS en China. Al heeft Audi het op die laatste naar eigen zeggen zwaarder (gehad) dan de concurrentie. Met een schone lei willen beginnen is zodoende allicht zo'n gek idee niet. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.