zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Mercedes E 300 Bluetec: Europese Bluetec

 

10 augustus 2007 - Mercedes begint ook in Europa aan een Bluetec-offensief. De Mercedes E 300 Bluetec zal daarvan het eerste model zijn. In een later stadium zullen meer Bluetec-modellen naar Europa komen. In de Verenigde Staten is de techniek al een groot succes.

Sinds het najaar van 2006 levert Mercedes in de VS de E 320 Bluetec. Het model zorgt voor een enorme reductie van de schadelijke uitstoot van een dieselmotor en voldoet zelfs aan de EU5-norm die pas in 2011 van kracht zal worden. Bluetec werd in de Verenigde Staten zeer succesvol ontvangen en voor Mercedes is er dan ook reden genoeg om deze technologie ook in Europa (dieselgebied bij uitstek) door te voeren.



E 300 Bluetec
Het eerste Bluetec-model dat wij in Europa krijgen is de E 300 Bluetec. Deze variant van de E-klasse beschikt over een 3.0 liter V6 dieselmotor met een vermogen van 211 pk en een koppel van 540 Nm. Met deze motor onder de kap weet de E-klasse in slechts 7,2 seconden vanuit stilstand naar de honderd te sprinten en een topsnelheid van 244 km/h te behalen. Dat alles gecombineerd met een verbruik van slechts 7,3 l/100 km.

Bluetec-techniek
Om een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke stoffen te realiseren heeft Mercedes diverse wijzigingen doorgevoerd. Zo wordt de vorming van stikoxides verminderd door diverse aanpassingen in de motor. Zo werd de compressieverhouding verlaagd, zijn er speciale piëzo-injectoren gemonteerd en is de turbocompressor geoptimaliseerd. Naast de aanpassingen in de motor is de krachtbron uitgevoerd met een effectief en speciaal op deze motor afgestemd systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Daartoe behoren de oxidatiekatalysator, die de uitstoot van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) vermindert, als ook een diesel-partikelfilter dat zonder additieven werkt. Een doorontwikkelde NOx-opslagkatalysator met gepatenteerde onboard-productie van ammoniak wordt gecombineerd met een extra SCR-katalysator en maakt het bereiken van de laagste stikstofoxide-niveaus mogelijk. Deze gehele nabehandeling van de uitlaatgassen vindt plaats zonder extra toevoegingen.

Meer Bluetec-modellen
Bij enkel de E 300 Bluetec zal het niet blijven. Mercedes presenteert in 2008 in de VS ook ene GL-, M- en R-klasse Bluetec. In Europa heeft bovendien al een C 200 Bluetec als conceptcar op de Autosalon van Genève gestaan. Als het aan Mercedes ligt zal de dieselmotor van de toekomst blauw zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10