1 november 2017 - Lexus heeft een gloednieuw vlaggenschip, opnieuw LS geheten. Vanaf half december doet deze hybride-limousine de Nederlandse dealers aan, enkel als 500h. De prijzen zijn als volgt.
Feitelijk wordt de nieuwe LS af-fabriek met meerdere motorvarianten geleverd. Echter door ons belastingklimaat zijn die hier (prijstechnisch) minder interessant dan de LS 500h. Daarom haalt de Nederlandse Lexus-importeur die varianten niet naar ons land.
Standaard languit Als 500h wordt de nieuwe LS aangedreven door een 3.5 liter V6-benzinemotor die z'n krachten combineert met twee elektromotoren. Tezamen is het trio goed voor een vermogen van 359 pk, dat via een 10-traps automaat aan de wielen wordt overgedragen.Vierwielsturing is onder meer standaard, evenals het chassiscontrolesysteem Vehicle Dynamics Integrated Management en Lexus CoDrive dat semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Bovendien beschikt elke LS 500h over een verlengde wielbasis, waardoor het achterin nog relaxter vertoeven is.
Fors goedkoper"¦ Dan de prijzen. Die beginnen bij € 116.995,- voor de LS 500h Luxury Line en lopen op tot € 156.995,- voor de President Line met vierwielaandrijving. Ter vergelijk: de LS 600h op basis van de vorige generatie (maar met V8) moest dik 140 mille kosten. Oftewel, de Lexus LS is een stuk betaalbaarder geworden.
"¦maar duurder dan concurrenten Tegelijk moet gezegd dat het relatief hoog instappen is in de Japanse hybride-limousine. Zo is de Duitse concurrentie 'al' verkrijgbaar voor onder de ton en daarmee duiden we op de BMW 7-serie. Maar ook in de eveneens gloednieuwe A8 en pas gefacelifte S-klasse is het lager instappen, namelijk respectievelijk 103 en 113 mille.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.