4 december 2008 - In het voorjaar van dit jaar begon de Nederlandse sportwagenfabrikant met de productie van de eerste dichte Donkervoort ooit, de D8 GT. De uitlevering ervan stond eigenlijk gepland voor afgelopen augustus, maar met enige vertraging leverde Donkervoort onlangs de eerste D8 GT af aan een klant.
Het prototype van de Donkervoort D8 GT was voor het eerst te zien op Salon de l’Automobile in Genève in 2007. Na positieve reacties van pers en publiek werd er gewerkt aan de doorontwikkeling en het productierijp maken van de auto. Eind november werd de eerste D8 GT in straatuitvoering afgeleverd aan een Nederlandse klant. Met de komst van de D8 GT komt de romantiek van de GT’s uit het verleden weer terug, aldus Donkervoort. Onderhuids is het een pure raceauto, maar tevens geschikt voor rustig(er) stuurwerk.
Gelimiteerd model
Ter ere van het dertig jarig bestaan van het merk Donkervoort komen er in eerste instantie dertig gelimiteerde D8 GT’s in GT4-uitvoering op de markt. De D8 GT4 is herkenbaar aan de tien centimeter bredere neus in vergelijking tot de normale D8 GT. Het front van de GT4 heeft hierdoor meer ruimte voor grotere radiateurs om de motor te koelen. Na kentekenregistratie worden de gelimiteerde GT’s door Donkervoort Racing - naar wens van de klant - aangepast tot de GT4-weguitvoering.
Vanaf 110.000 euro
Donkervoort wil graag 25 D8 GT’s per jaar bouwen. De eerste acht productie-exemplaren zijn reeds verkocht. De D8 GT is leverbaar in een versie met 180, 210 en 270 pk en heeft een prijskaartje van € 110.000,- tot € 185.000,-, afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com